18

Isoleren binnenkant.

ruben19922
ruben19922
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo,

We hebben een hoeve gekocht maar dit is erfgoed. We kunnen en willen dus niks aan de buitenkant veranderen. We willen een schuur verbouwen.
De muren zijn gewoon metselwerk (oude brugse moef vanbuiten met nog oude kalkcement volgens mij) (vanbinne zijn het zachtere rode stenen). Deze muur is 30CM dik (zonder spouw).

Dit was gecementeerd vanbinnen maar komt heel gemakkelijk los aan de onderkant, wat volgens mij wel wijst op vocht. Achter de cement voelt het totaal niet nat aan, maar toch wel wat wak. Volgens mij komt het dus door opstijgend vocht. Mijn eerste vraag is dus, de beste manier om dit vocht weg te krijgen, is dit door eerst beneden te injecteren met chemisch spul (dryzone etc.)? Moet daarna een vlies aan de muur gehangen worden (dampopen?)?

Ik heb al wat rondgekeken en gevraagd, en velen zeggen dat volle muren isoleren niet altijd goed is, en dus perfect moet uitgevoerd worden. Is dit omdat de muren zogezegd dampopen moeten blijven?
Een tweede vraag is dus het isoleren zelf. Met wat doe ik dat het beste. Ik hoor van panelen waarop je rechtstreeks kan pleisteren, sommigen zeggen mets er een snelbouwer voor, anderen spreken van cellenbeton... Op den duur zie je het bos door de bomen niet meer omdat er zoveel keuze is. De 3 muren die geïsoleerd moeten worden zijn noordwest, noordoost en zuidoost gericht en zou ik vanbinnen graag afwerken met pleister en daarna schilderen. Dit is een in totaal een grote ruimte die nog verdeeld moet worden in meerdere ruimtes. Is het dus best om eerst de volledige ruimte te isoleren, en daarna binnenmuren te plaatsen, of eerst de binnenmuren plaatsen en dan in elke ruimte de buitenmuur te isoleren?

Ook was er toen we dit gekocht hadden al een nieuwe onderplaat in beton gegoten vanbinnen van 15cm dik (daar is alles correct voorzien volgens mij, plastic onderaan, uitzetfolie langs de zijkanten. Deze plaat heeft dus geen contact met de muren. Deze zal ik later ook isoleren, waarop dan een vloer komt. Het plafond van deze ruimte zijn oude potrellen die dichtgegoten zijn

Er is een foto in bijlage van de binnenkant.

Alvast bedankt, ruben.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59314/953084779125774025909333391774637594509312n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f5011c2ecfedc547ffbb9d0dab2f5f8ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59314/foto2-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ea95c0b4113c5e0b0ed0ee0845e595d1
1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ideaal dat er nog geen binnenmuren staan, zij kunnen dan alvast geen koudebrug vormen via de buitenmuur.

Mijn eerste idee (er is veel mogelijk):

Alle cementpleister weghalen en  ofwel de muren onderaan injecteren tegen opstijgen vocht ofwel onderkappen en een membraan inwerken.

De oude muren aan de binnenkant uitdikken door er Multipor in volle contact (zonder spouw) tegenaan te kleven. Multipor is te vergelijken met Ytong maar dan veel isolerender. Op deze manier blijft de ganse muurdikte door en door dampopen.

De binnenmuren (beginnende met een laag ytong) metselen en verbinden met de Multipor (niet met de oude bakstenen !). Echter vermits je geen zekerheid hebt over de draagkracht en de bewapening van de betonplaat en vermits er ook geen binnenfunderingen zijn voorzien lijkt het me meer aangewezen om de binnenwanden te voorzien als lichte wanden. Een houten skelet of een skelet in Metalstud met daarop gipsplaten.

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

opvullen van gaten:

kleine oneffenheden en gaten  een kalkmortel gebruiken is veruit best. droogtijd is wel dubbel van metselmortel, maar is dampdoorlatender...

zelf wat samenstellen? 
ja, voor deze grote gaten: kalkhennep nemen. Beste dampdoorlatend product voor jouw doel, en  isolerend ook nog. Je maakt die mix zelf met kalk en grove hennepvezels; Ecostore en Ecomat en Ecobati hebben de nodige producten. Experimenteer met verhoudingen en hoeveelheid water. Het verkooppunt kan je ook wel advies geven.


Ytongcoll
is niet van het goedkoopste. Iedere Brico heeft wel een alternatief merk. Wellicht in bouwgroothandels zoals Verhelst (het vroegere Callewaert) nog goedkoper.  DE vraag is hoeveel je er wel nodig hebt: per slot van rekening is dit vele keren minder dan bij stenenrijen metsen, 1 tot 2mm!!!  De consumptie per m² staat wel op de pot. aantal m² kan je gemakkelijk uitrekenen: (totaal aantal meter gevel) x breedte van je blokken (bvb 0,18 of 0,20) x aantal rijen boven elkaar.

Pleisteren is heel normaal zelfs. Maar Fermacellplaten  kan je dan wel zelf doen terwijl zelf pleisteren een heel stuk moeilijker is en ook zwaardere arbeid. In ieder geval ben je zowel met Fermacell als pleister verzekerd van stevige toplaag voor dingen op te hangen.
Je kan er ook tegen lemen, leem is de beste regelaar van vocht en werd de laatste 10j opnieuw ontdekt bij ecologisch/duurzaam bouwen.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

@Mikael:
.
+ waterondoorlaatbaar zoals baksteen. mineraal product (zand+kalk+cement+water+hoge druk+stoom180°). Maar een buitenmuur sijpelt normaal geen water door hoor. tenzij je voegwerk weg-erodeerd is of niet meer in goede staat (zavelmortel van vroegere tijden. mijn huis dus)

+ VLOEROPBOUW:  betonplaat + plasticfolie + isolatieplaat + plasticfolie + chape voor leidingen & vloer.
met gespoten PUR als isolatielaag heb je de helft dikkere laag nodig dan met PIR of Resol. En je hebt al weinig! EPB-eis voor renovatie is minstens U=0,24
.met standaard-PIR van lambda 0,022 wordt dat 10cm + 8cm chape + 2cm vloertegels = 20cm totaal.
.met de nieuwe dure Recticel "XENTRO" van lambda 0,019 wordt dat 8cm + 8cm chape + 2cm vloer = 18cm.
.met de Kingspan "Kooltherm K108" van lambda 0,018 wordt 't 7,5cm + 8cm chape + 2cm vloer = 17,5cm.
Kooltherm is wel de allerbeste isolatiewaarde op de markt en allicht niet duurder dan de Xentro die veel prijziger is dan standaard Recticel. Dus misschien moet je je deuren een paar cm inkorten als oplossing (nog vaker gehoord!)

+ je BINNENGEVELisolatie:
. geen kimblok nodig. Zelfs al gebruiken vele nieuwbouw snelbouwstenen, dan nog nooit rechtstreeks op de betonplaat. moet thermisch onderbroken worden met een rij Foamglas Perinsul ofwel een rij Ytong. yYtong van de nodige densiteit volgens aantal verdiepingen.
. als je persé Ytong wil in plaats van Multipor: lambdawaarden verschillen aanzienlijk. Je zal bijn a dubbel zo dik moeten gaan voor zelfde isolatiewaarde. EPB-eis bij renovatie maximum U=0,24 dus mininum R= 1/U=4,17
- lambda "Multipor" = 0,043
- lambda "007" Ytong C2/250 = 0,070
- lambda "low-energy" Ytong C2/300 = 0,080
- lambda isolerende Ytong C2/350 = 0,090
- lambda Ytong C3/450 = 0,120
- lambda Ytong C4/550 = 0,145
Berekende minimum dikte voor EPB:
   R = dikte : lambda.   U = lambda : dikte. dus nodige dikte = lambda : U
bij Multipor > dikte= 0,043/0,24 = 0,18m. handelsmaten 18cm 20cm
bij C2/250 007 Ytong > dikte=0,07/0,24= 0,292m. handel maten 30cm 36,5cm 40cm
bij C2/300 low-energy Ytong > dikte=0,08/0,24= 0,333m. handel maten 36,5cm 40cm 50cm
bij C2/350 Ytong > dikte=0,09/0,24= 0,375m. handel maat 36,5cm
bij energy+ Ytong: R=5,86 dus U=0,17 met maat 42,5cm.
bij energy+ Ytong: R=7,29 dus U=0,137 met maat 50cm.

Mijn huis anno 1935 heeft nu  gevels van 42cm. (inclusief de nageïsoleerde spouw van 7cm)
Strobaalhuizen hebben 50cm strobaal met 2x 3cm of meer leempleister: dus 56cm tot 60cm.

0
Mikael
Mikael
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Dag Carl.

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Dit gaat zeker van pas komen. Ik besef dat de muren met ytong gevoelig dikker zullen zijn dan met multipor maar ik wil zware objecten aan de muren kunnen hangen.

Ik vermoed dat buitenmuur+multipor+snelbouwer (voor draagkracht van kasten...) nog dikker zal zijn en misschien ook gevoelig duurder. Ik ga zo goed als alles zelf doen en laat me wel begeleiden door een aannemer maar zit met een bescheiden budget. Ik wil daarom zo veel mogelijk research doen om prijs/kwaliteit zo goed mogelijk te houden en de huidige renovatienorm te behalen of zelfs beter te doen.

Mvg

Mikael

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

@Mikael,
ik snap je vrij goed, volg je daarin, want ook mijn budget was en is te beperkt om aannemers te vragen.

Alles wat ik weet is door "research": hetzij op internet, hetzij in productfiches van fabrikant, hetzij fabrikanten en invoerders bezoeken en uitvragen op BatiBouw, hetzij technische info-avonden rond isolatie/ventilatie/verwarming/solar , hetzij opleidingsdagen door en bij firma's.
Het enige wat ik meehad als voorkennis was een universitaire voorgeschiedenis in chemie en in fysica en grondstoffen/delfstofkunde.

en aangezien ik in huidige isolatiefase enkel een 7cm heb zitten in mn spouw, zullen mijn 42cm dikke muren ooit nog een 15cm dikker worden... Naar K-peil toe is mijn streefdoel de passiefhuisnorm te benaderen. Omdat ik huidige EPB-norm nog te zwak vind. Een passiefhuis kan niet alleen een heel klein verwarmingssysteem installeren en bespaart hiermee wat men aan isolatie meer spendeert. Maar ook het stookseizoen wordt tot 2maand gereduceerd, zeker als je er met een gezin in woont en kookt en zo. En zoals gezegd stelt het stoken dan bijna niks voor qua geinstalleerd vermogen. een pelletkachel of een lucht-luchtwarmtepomp/omgekeerde airco kan volstaan. het verbruik is 1/4 van zogenaamde laagenergiehuizen dus de nieuwbouwhuizen van huidige EPB-normen. Dan maakt het nog weinig uit of energiebronnen duur of schaars worden en het milieu vaart er ook wel bij.

je moet wel oog hebben voor zonwering. hier had men op Zuid wel al luifels en uitstekend balkon voorzien in 1935. plus zijn er beneden overal rolluiken. En de bovenverdieping geniet ook van een dakoversteek van een halve meter! Dus oververhitten zal het hier nooit :-)

0
ruben19922
ruben19922
0 5 Verbouwer
5 jaren geleden

Bedankt Carl!

Nog een laatste vraagje, die multipor, mag ik dat doortrekken in de badkamer? Ik zal dan wel moeten zorgen voor genoeg ventilatie, en hier zal ik dan niet rechtstreeks pleisteren op de blokken lijkt me? Moet hier dan van die groene Gyproc aan, tegen het vocht?

Mvg,

Ruben

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

doortrekken in badkamer lijkt me geen problemen. Multipor is immers een heel speciale variante Ytong die veel minder densiteit heeft en daardoor geen draagkracht maar wel een isolerende vermogen.  Damp kan ie wel verdragen, maar geen langdurig vocht of neerslag, het is geen hygroscopisch poreus materiaal dat vocht opslorpt/absorbeert.

Gewone pleister of gyproc lijkt me inderdaad niet aangewezen voor badkamer. Ik zou een variante Fermacell kiezen ( de Fermacell power H²O). Hoewel dat eigenlijk enkel voor de douchehoek aangewezen is.

Sowieso is voor andere muren de gewone Fermacell al boven gewone Gyproc te verkiezen. Veel steviger, je kan er ook gemakkelijker iets aan ophangen. De reden dat dit zo weinig gebeurt, is onbekendheid met het product en persé het goedkoopste op de markt willen. maar dan kan men beter zelf pleisterlaag zetten of leem, lijkt me.

0
Mikael
Mikael
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Dag iedereen

Ik ben een grote fan van deze thread en heb ondertussen veel meer research gedaan.

Multipor is zonder meer een zeer interessant isolatiemateriaal maar ik heb na zo veel mogelijk informatie in te winnen twee belangrijke beperkingen vastgesteld:

Multipor is duur! In vergelijking met PIR platen, minerale- of glaswol e.d. kost eenzelfde isolatiegraad met multipor 3 tot 4 keer meer per vierkante meter aan materiaal. Alleen hierom al is multipor spijtig genoeg geen optie omdat het te veel van mijn budget afsnoept.

Een tweede beperking is de draagkracht. Er bestaan speciale multipor pluggen die enkele kilo's kunnen dragen maar het plaatsen van een "zwevend schab" om vol te stouwen met boeken (indien je dat zou willen) zou ik niet overwegen. Je kan natuurlijk steeds de isolatie bedekken met femacel, wat in theorie veel meer last kan dragen dan multipor maar ik kan geen degelijke manier vinden om een stevige verankering van de fermacel platen te bekomen.

Simpelweg plakken tegen de multipor lijkt me te fragiel. Je kan dan niet werken met holle wandpluggen die sterker zijn dan standaard gipsplaatpluggen omdat je bij het aanspannen van de holle wand pluggen je onderliggend multipor beschadigd of je multipor zorgt ervoor dat je de holle wand plug door weerstand niet degelijk kan laten "uitzetten".

Een oplossing zou kunnen zijn dat je voor de multipor nog een soort holle wand creëert maar dan duikt het probleem van de onderliggende verankering van de fermacell weer op. Het is voor mij belangrijk om op een "budgetvriendelijke" manier goed te isoleren maar ook een degelijke dragende structuur op te bouwen.

Ik geraak zeer moeilijk uit deze puzzel. Momenteel speel ik met het idee om een soort houtskelet van binnenuit te maken en deze structuur op een tot nu toe onbekende manier te verankeren tegen de bestaande enkelsteens 'gevelmuur'. Hiervoor zou ik gebruik maken van SLS (of CLS) hout, al dan niet geïmpregneerd. De opbouw van buiten naar binnen zou naar mijn idee als volgt gebeuren:

-Bestaande enkelsteens buitenmuur
-Vertikaal latwerk om een dunne spouw te maken
-Dampopen folie
-Eventueel volledig beplaten met OSB maar dit lijkt me overkill...)
-Houtskelet dat aan de onderkant in een ondersteen is verankerd (type kimblok/ytong a.k.a. cellenbeton) en aan de bovenzijde verankerd is in de gevelmuur dmv een chemisch anker of equivalent en draadstangen/bouten waarbij de overbrugging van de eerder gecreëerde spouw eventueel ondersteund wordt door een soort afstandshouder al moet ik toegeven dat in niet precies weet wat ik hiervoor kan gebruiken? (rondellen opeen stapelen :)?)
-Het houtskelet wordt opgevuld met isolatiemateriaal (ik denk aan 120 - 140 mm dikke PIR of één van de isolatiewollen omdat SLS hout in deze standaardmaten overal te vinden is en redelijk goedkoop).
-(één dampremmende folie??? Overal waar ik zoek zegt men iets anders)
-Fermacell
-Afwerking

Het voordeel van de houtconstructie is dat je ook hier koudebruggen makkelijk kan omzeilen. SLS-hout heeft een lambda waarde van 0,13 tot 0,18 wat vergelijkbaar (en zelfs iets beter is) dan de gemiddelde standaard cellenbetonblokken die vaak gebruikt worden als aansluiting van verschillende bouwlagen en bouwplaten. De spoud en buitenste dampopen folie zorgen dat de houtskelet droog blijft en een leven lang mee gaat. Behandeld hout geniet mijn voorkeur om "houtworm" tegen te gaan en daar waar de verankering van het houtskelet door de dampopen folie naar de buitenmuur gaat zou ik eventueel extra waterdicht behandelen.

De onderzijde van het houtskelet zou (zoals gezegd) steunen op een waterkerende steen die ook dient als overgang tussen mijn vloeropbouw en muren.

De afghelopen dagen heb ik tientallen leveranciers bekeken en vergeleken en deze opbouw zou me na een (toegegeven) ruwe berekening ongeveer de helft kosten van eender welke dragende opbouw met multipor die ik me kon bedenken. Dit neemt niet weg dat ik zonder meer voor multipor of een ander milieuvriendelijker alternatief zou kiezen moest ik hiervoor het budget hebben. Mijn voornaamste zorg blijft wel vocht, een zorg die ik met multipor niet of nauwelijks zou hebben denk ik.

Wat betreft de het isolerend vermogen zou mijn Umax met deze opstelling makkelijk onder de 0,24 die de Vlaamse overheid aanhoudt als grans voor grondige renovatie (Ik zou de norm halen met ongeveer 10 cm PIR of 12-13 cm glas- of rotswol).

PIR-isolatie van 12cm kost tussen 13 en 20 euro/m2 afhankelijk van de leverancier en of je overweegt om eventueel B-keuze isolatie te plaatsen. B-keuze isolatie zijn de platen gemaakt worden wanneer een productielijn net is opgestart. Het kan dus zijn dat er imperfecties in deze platen bestaan waardoor ze niet het theoretisch isolerend vermogen hebben van het product na dat de productie optimaal verloopt. Na enig opzoekwerk blijkt dat B-keuze platen vaak wel erg voordelig zijn qua prijs/kwaliteit zeker omdat je voor minder geld naar een dikkere plaat kan overschakelen, alleen haalt het de 95% zekerheid van kwaliteit (net niet).

Als je kiest voor glaswol is de prijsindicatie nog goedkoper. Er bestaan platen en rollen en ook hier heb je de keuze tussen A-klasse en B-klasse waardoor de prijs varieert tussen 5,30 (B-klasse glaswol op rol van 180mm dikte) en 10 euro/m2 (A-klasse glaswol platen van 140mm dikte). Je ziet dat er dus veel variatie bestaat. Het kan nuttig zijn om de Rd waarde van het specifieke materiaal dat je wil aankopen te bekijken. In tegenstelling tot de lambda waarde geldt voor de Rd-waarde  hoe hoger, hoe beter. Rd houdt rekening met het type materiaal en de dikte t.o.v. lamda, wat enkel rekening houdt met het type materiaal.

Xella was naar mij toe niet erg stransparant over de prijzen van multipor maar de weinige bronnen die ik gevonden heb die de prijzen van multiporplaten van 100 tot 160 mm dikte weergeven vermelden ongeveer 40euro/m2 voor 100 mm dikte (let hierbij op dat 100 mm multipor slechts iets meer dan de helft isolerend vermogen heeft t.o.v. PIR) en 65euro/m2 voor een dikte van 160 mm (hierbij zou het isolerend vermogen van ongeveer 90 mm PIR bekomen worden). Multipor is zonder twijfel milieuvriendelijker en zelfs makkelijker te bewerken en plaatsen maar kost dus een veelvoud. Milieuvriendelijk renoveren is geen sinecure voor doe-het-zelvers met een beperkter budget omdat de materiaalkosten vaak veel hoger liggen.

Enkele andere voorbeelden:

-Om hetzelfde isolerend vermogen van PIR te bekomen met Hennepplaten heb je ongeveer anderhalve keer de dikte nodig en is de prijs iets interessanter dan multipor maar dan nog betaal je ongeveer 40 euro/m2 voor een dikte van 150mm

-Kurk en schapenwol zijn vergelijkbare verhalen.

-Stro lijkt het enige voordelige natuurlijke alternatief te zijn. Het heeft (voor zo ver ik kon vinden) de laagste impact op het milieu én de laagste CO2 uitstoot (sterker nog, het blijkt het meest CO2 neutrola isolatiemateriaal te zijn) en is wat mij betreft zeker het overwegen waard met de volgende nuance. Als je renoveert en isoleert met stro moet je bereid zijn om veel ruimte af te staan als je langs binnen isoleert. Qua brandveiligheid scoort stro ook lang niet zo slecht als men intuitief zou vermoeden. Het heeft wel een zeer hoge afwerkingsgraad nodig omdat het gevoeliger is voor vocht en ongedierte maar indien de afwerking goed uitgevoerd is zou het een leven lang meegaan.

Men kan ook nog spreken over bepaalde mortels om te isoleren (kalkmortel is in deze thread al ter sprake gekomen) maar na enig opzoekwerk en ook een gesprek met een persoon die in een huis met kalkmortel heeft gewoond blijkt dat eender welke minimale vorm van occasionele waterschade (bijvoorbeeld een raam laten openstaan tijdens een stevige regenbui) desatreuze gevolgen kan hebben op je kalkmortel.

Ten slotte bestaan er ook nog enkele nichematerialen om te isoleren (iemand die ervaring heeft met argon, krypton of CO2 isolatie???) waarbij één mijn aandacht trok, namelijk VIP (Vacuum Siolatie Panelen). Ik heb er niet erg veel moeite in gestoken om een prijsindicatie te vinden maar dit zegt me dat het niet de grootste troef van het materiaal zal zijn. Het grootste voordeel is de extreem lage lambda waarde (0,0065 tot 0,007 afhankelijk van de bron) waardoor je 100mm PIR zou kunnen vervangen door ongeveer 25 tot 30 mm VIP (afhankelijk van de Lamda van de PIR die je hanteert.

Ik wou bij deze post alle links invoegen maar dat zou deze teksts (die nu al ruim uit de hand is gelopen) totaal onleesbaar hebben gemaakt. Eén interessante link die ik wel wil delen geeft een zeer heldere opsomming weer van de lambda waarden van zowat alle mogelijke isolatiematerialen en gebruikte ik als leidraad om de verschillende materialen verder uit te spitten. Enkel multipor staat hier niet specifiek tussen omdat ik vermoed dat ze het onder cellenbeton rekenen ook al isoleert het aanzienlijk beter.

https://www.lambda.be/nl/energietips/lambda-waarde-van-alle-materialen

Veel renovatie- en isolatieplezier.

Groetjes

Mikael

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

@Mikael:

er speelt veel meer mee dan isolatiewaarde! daarom dat ik Ruben  Multiporblokken aanraadde. Omdat ie met heel dikke muren zit die dus een enorme warmtecapaciteit bezitten wat detemperatuur 's zomers en 's winters enorm buffert, 2 tot 3 dagen.
als je met PIR en met minerale wol isoleert ben je wel heel goedkoop uit maar die hebben een bijna onbestaande warmtecapaciteit. Terwijl isoleren met een massaproduct als lowenergy-Ytong of hennep die 1 geheel met de massa van de dikke muren gaat vormen en deze warmtecapaciteit bovenop die van de muren mag bijgeteld. dat heb je niet met een hoogperformant isolatiemiddel zoals PIR of Resol en verlies je de hele warmtecapaciteit van de dikke muren.

De veel goedkopere Ytong werkt ook wel als warmtebuffer, maar dan moet men die van 36cm nemen en worden Ruben's muren veel te dik aan de vensteropeningen. Jij kan dat wel overwegen omdat je maar enkelsteense muren hebt! en persé zware lasten aan je muren wil ophangen!

De Fermacell wordt met constructieschuim gekleefd hoor. (TEC7 en de tegenhangers van Soudal)  dat geeft enorme stevigheid. zeker als je die volvlaks zou verkleven. Dat zal eenvoudiger en wellicht steviger zijn dan bevestigen met pluggen aan de onderliggende Ytong (of Multipor in ruben's geval)

De andere isolatiematerialen die je aanhaalt laat ik voor jou en voor Ruben buiten beschouwing. Omdat ze ofwel geen massa hebben (warmtecapaciteit) ofwel omdat ze weinig isolatiewaarde hebben ofwel geen stevigheid op zich:

- bvb. strobalen is heel interessant qua kostprijs bij nieuwbouw. Worden tussen een houtskeletstructuur geklemd. En aan beide zijden met dikke leemlaag bedekt. Die dikte komt bovenop bestaande muren!!!
- bvb. hennep-, vlas-, schapewol-isolatie: zijn isolatiedekens. Dat kan voor een spouw. maar dan moet je toch nog een binnenspouwblad van 7cm-10cm Ytong ertegenaan zetten. Het zijn ook geen goedkope materialen, wellicht is een dikke blok lowenergy-Ytong goedkoper; en zeker sneller.
- bvb. VaccumIsolatiePlaten: heel erg duur. en nooit in deze wanden boren, dus moet er ook een binnenspouwblad van 7cm-10cm Ytong tegenaan.
- bvb. Aerogel. lambda= 0,0135. heel erg duur. is ook isolatiedeken. bestaat in een versie met Gyproc/Fermacellplaat. Weer zal dit voor jouw kastverankering niet stevig genoeg zijn en zal je er nog een binnenspouwblad van Ytong tegen optrekken

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag