Wie draait op voor de kosten van het herschilderen na insijpelend vocht (constructiefout aannemer)

4

Wie draait op voor de kosten van het herschilderen na insijpelend vocht (constructiefout aannemer)

MatsuMania
MatsuMania
#Wanden en plafond · 5 jaren geleden

Ik woon in een appartement dat is opgeleverd in de zomer van 2017. Sinds enkele maanden heb ik een bruine vochtplek op mijn binnenmuur in de woonkamer. De verf op de muur is hierdoor ook deels naar beneden gevallen.

De aannemer is al langs geweest en hij vermoed dat de oorzaak insijpelend vocht is. Het gat in de buitenmuur, waar de regenpijp binnen gaat, is groter dan de pijp zelf. Deze locatie komt quasi overeen met de vochtplek aan de binnenmuur. De aannemer zal deze opening komen dichtspuiten. Voor de kosten van het herschilderen had de aannemer me doorverwezen naar mijn brandverzekering. Deze komen echter niet tussen bij schade door insijpelend vocht.

Moet ik nu zelf opdraaien voor de kosten van het schilderen of kan ik hiervoor toch bij de aannemer terecht?

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je brandverzekering komt normaal tussen voor de schade bij insijpelend vocht door bv. een lek in het dak. Dat is toch een basis die bij elke brandverzekering van toepassing is? Ik zou eerst toch nog eens proberen bij je brandverzekering en daar weggaan met je verzekeringen als ze je niet helpen want dan heb je een slechte makelaar.

Voor een probleem van 2017 ga je anders zelf moeten opdraaien voor de kosten vrees ik.

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De meeste/alle brandverzekeringen komen inderdaad alleen tussen voor horizontaal insijpelend vocht en niet voor vertikaal insijpelend vocht (bv waterinsijpeling door slechte afdichting  van raamkanten,...). Lees de blokpolis er eens op na.  t Zal er wel instaan.  

Je zou deze gevolgschade kunnen proberen verhalen op de promotor doch t sop is waarschijnlijk de kool niet waard. 

0
mbbs1024
mbbs1024
14 177 Andere particulier
5 jaren geleden

Als de fout veroorzaakt werd door de aannemer, lijkt het me logisch dat hij ook instaat voor de gevolgen ervan.

Stel je vraag anders eens op www.juridischforum.be daar zitten mensen met heel wat kennis en ervaring met zulke zaken.
Ik zou om te beginnen de aannemer al AANGETEKEND in gebreke stellen en hem voorstellen om de kosten voor het herschilderen te vergoeden. (of door zijn verzekering)
Als hij weigert, en je toch verder wil gaan, zal je naar de rechtbank moeten, de rechter zal dan een expert aanstellen, die je in eerste instantie zelf zal moeten betalen, maar die, als je de rechtszaak wint, door de aannemer zal terugbetaald worden.
Maar best eerst eens verder vragen op het juridisch forum, daar weten ze er meer van dan ik.

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

De kerstvakantie is het ideale moment om eindelijk die klussen aan te pakken die je al het hele jaar hebt laten liggen. Ontdek 5 haalbare klussen!

Lees meer

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gebruik gipskarton bij een renovatie. Dit materiaal biedt je een waaier aan mogelijkheden, van je living tot en met het kleinste kamertje.

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag