2

Zolder muren isoleren

Pieter-Jan DM
Pieter-Jan DM
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Ik wil van mijn zolder een grote slaapkamer maken. De huidige situatie is: nieuw dak gelegd met isolatie (pir-platen) langs de binnenzijde.

Nu vraag ik mij af of het loont om ook de muren te gaan isoleren? Zo ja, waarmee?

Op de buitenmuur lopen twee schouwen, zoals je vaak ziet in iets oudere huizen. Deze zijn niet meer in gebruik, maar ik ben ook niet geneigd om ze af te breken. Hoeft dit ook geïsoleerd te worden samen met de muren? Hoe werk je dat later mooi uit met gipsplaten?

Alvast bedankt voor de reacties...

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

het loont heel zeker de moeite want nu zijn die muren een koud oppervlak waartegen codens optreedt in de winter; plus ze betekenen ook een energieverlies. Zeker as je die ruimte bewoonbaar wil maken, zou dat voelbaar zijn.

het enige materiaal die netjes aansluit tegen je muur en tegen die schouw en tegen je dakisolatie is minerale wol. Dus rotswol of glaswol. 
Best de speciale I profielen kopen om er uw glaswolisolatie tussen aan te brengen, die bestaan voor meerdere isolatiediktes. en daaroverheen je dampscherm. 
De metersbrede dampscherm-stroken een tiental centimeter laten overlappen en die naad afkleven met speciale tape. De nietjes ook tape eroverheen, er mogen nergens gaten of kieren in dat dampscherm komen (overtal tape gebruiken behalve bij vijzen/schroeven).
De zijkanten van dat dampscherm ook 10cm larten overlappen op de dakisolatie en op daisolatiedampscherm vastkleven met zelfde tape. Ja, je zal rond die schouwen moeten nauwkeurig uitwerken, dat zal wat handigheid vragen.
die I joints / I profielen heeft Eurabo.be wel, hoewel ze toonzalen in Ronse en Gent hebben, leveren die wel aan huis en die bestaan voor verschillende isolatiediktes. Het voordeel is dat zo'n profielen slank zijn dus minimale koudebrugwerking, en bij eigen timmerwerk je behoorlijk handig moet zijn om dit voor 15cm of 20cm isolatie te maken. Misschien vidt ge die profielen ook bij een bouwgroothandel in je streek (die leveren meestal op de "werf")

En op die I-profielen of lattewerk kan je gyproc-platen vastschroeven. Of de veel stevigere Fermacell-platen.
Je zal wel creatief met een uitsprong moeten werken met die schouwen. mischien maak je ernaast een grote wandkast op die diepte van die schouw?!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag