4

Open verticaal bekleden (ipé) terrasmuren

AmberK
AmberK
#Terras en oprit · 5 jaren geleden

Beste,

Wij hebben terrasmuren (betonblokken, zie foto) die we open verticaal willen bekleden met ipé. Wij willen voor kosten te besparen dit zelf doen aangezien dit over een serieuze oppervlakte gaat en we anders over 10 jaar nog geen bekleding hebben. Nu willen we dit uiteraard zo goed mogelijk doen, we willen niets aan het toeval overlaten zodat we niet na 1 jaar dit terug moeten afbreken wegens slecht geplaatst. Dus mijn vragen na enig opzoekwerk:

1. Is er een doek nodig bij terrasmuren?

2. Eerst ventilatielatten verticaal plaatsen op betonblokken met 40-60 cm tussen (verlijmen steviger?), daarna horizontale ventilatielatten plaatsen met zelfde afstand tussen. Beide 21mm dikte?

3. Wat is de aanbevolen ruimte tussen 2 ipé-latten (zowel naast elkaar als aansluiting op 1 rij).

4. Hoe onderkant afwerken (onderkant is voornamelijk grond voor planten)? Open laten of best toch iets van rooster plaatsen?

5. Wat is de beste/stabielste afwerking voor hoeken?

6. Hoe bovenkant muur afwerken? Ander materiaal zoals arduin (alternatieven?) best gebruiken zodat dit een "afdakje" maakt boven de muur en het hout (betere bescherming tegen vochtindringing)? Dit is heel zichtbaar voor ons aangezien we een verhoogd terras hebben en de muur dus ook dienst doet als balustrade.

7. Wat is het beste/stevigste: roestvrij stalen nagels gebruiken of schroeven? Ik heb ook gelezen dat de nagels/schroeven ook op het oppervlak moeten blijven (niet in het hout duwen).

8. Andere tips/tricks die we kunnen gebruiken zijn altijd welkom!

Bij voorbaat dank!

Groetjes Amber 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59545/img-20200426-wa0013.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7b6cc40d74483039f02f6032c7a883fd

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als je kosten wil besparen zou ik zeker GEEN ipe gebruiken als verticale wand. Ipe is uitermate geschikt voor terrassen ( horizontaal gebruik) en betreding. Maar te duur om tegen een wand te plaatsen. Hiervoor zijn er andere houtsoorten die meer geschikt zijn, de helft goedkoper en met dezelfde uitstraling als Ipe. Ik denk aan Favo amergesia of Louro gamela maar ook bamboe zou kunnen of de red cedar.

1/ Neen je hebt geen doek nodig maar als je het latwerk met voeg wil leggen is het aan te raden om de achtergrond zwart te schilderen.

2/ één enkele laag draaglatten is meer dan voldoende. Je plaatst deze horizontaal met slagpluggen. Dikte van de lat 24/32/40mm keuze in functie van het gewicht van de afwerking en de dikte van de plank. 

De dikte van de plank bepaalt de tussenafstand die je maximaal kunt nemen tussen de draaglatten. Vuistregel is dikte van de plank maal 20 is tussenafstand. Plank 20mm dik x20 is tussenafstand 400mm of 40 cm.

3/ Je kan latten nemen met een voeg en dan is 4 mm gangbaar. Je kan ook latten nemen met een neus tand groef en dan komen de latten in de lengte tegen elkaar. Als je latten wil verlengen dan sluit je deze kops stotend tegen elkaar en je fixeert dit met de bevestiging. Je kan ook werken met planken die 4 zijdige tand en groef hebben en die klikken dan zowel in de lengte als in de breedte in elkaar.

4/ Je laat tussen de lat en de bodem minimum 1 cm , kanook met 2 cm , voor de verluchting. Tropisch hardhout kan je zonder problemen op de bodem of zelfs in de bodem steken. Zacht hout MOET los van de grondslag staan.

5/ Je laat de planken kops tegen elkaar komen. Heeft niets maar dan ook niets invloed op de stabiliteit van de constructie. De hoek kan je in verstek zagen ofwel stotend . Best een tikkeltje houtlijm vooor buiten even aanbrengen aan de verbinding.

6/ Het afwerken bovenkant muur zal in overleg moeten gebeuren met de buren omdat deze muur heel waarschijnlijk gemeenschappelijk is. Voor bescherming van tropisch hardhout is een deksteen principieel NIET nodig. Voor zachthout dan weer een must.

7/ Bij zenuwachtig hout kunnen nagels losgetrokken worden door de spanningen en het uitzetten van de planken. Sowieso moet je ze alternerend en onder een hoek in de plank slaan. Best ook de hoeken afwisselend plaatsen. Sowieso gebruik je inox nagels en vijzen.

Vijzen is de beste en sterkste bevesting maar bij tand en groef kun je dit niet in de tand steken. 

Misschien eens rondkijken voor een blinde bevestiging van de planken? 

8/ Aan d ehand van je vragen , ben ik van mening da je zeer weinig ennis en ervaring hebt. Dus best eerst eens duchtig kennis en ideetjes opdoen. 

0
AmberK
AmberK
0 3 Andere particulier
5 jaren geleden

Als je kosten wil besparen zou ik zeker GEEN ipe gebruiken als verticale wand. Ipe is uitermate geschikt voor terrassen ( horizontaal gebruik) en betreding. Maar te duur om tegen een wand te plaatsen. Hiervoor zijn er andere houtsoorten die meer geschikt zijn, de helft goedkoper en met dezelfde uitstraling als Ipe. Ik denk aan Favo amergesia of Louro gamela maar ook bamboe zou kunnen of de red cedar.

1/ Neen je hebt geen doek nodig maar als je het latwerk met voeg wil leggen is het aan te raden om de achtergrond zwart te schilderen.

2/ één enkele laag draaglatten is meer dan voldoende. Je plaatst deze horizontaal met slagpluggen. Dikte van de lat 24/32/40mm keuze in functie van het gewicht van de afwerking en de dikte van de plank. 

De dikte van de plank bepaalt de tussenafstand die je maximaal kunt nemen tussen de draaglatten. Vuistregel is dikte van de plank maal 20 is tussenafstand. Plank 20mm dik x20 is tussenafstand 400mm of 40 cm.

3/ Je kan latten nemen met een voeg en dan is 4 mm gangbaar. Je kan ook latten nemen met een neus tand groef en dan komen de latten in de lengte tegen elkaar. Als je latten wil verlengen dan sluit je deze kops stotend tegen elkaar en je fixeert dit met de bevestiging. Je kan ook werken met planken die 4 zijdige tand en groef hebben en die klikken dan zowel in de lengte als in de breedte in elkaar.

4/ Je laat tussen de lat en de bodem minimum 1 cm , kanook met 2 cm , voor de verluchting. Tropisch hardhout kan je zonder problemen op de bodem of zelfs in de bodem steken. Zacht hout MOET los van de grondslag staan.

5/ Je laat de planken kops tegen elkaar komen. Heeft niets maar dan ook niets invloed op de stabiliteit van de constructie. De hoek kan je in verstek zagen ofwel stotend . Best een tikkeltje houtlijm vooor buiten even aanbrengen aan de verbinding.

6/ Het afwerken bovenkant muur zal in overleg moeten gebeuren met de buren omdat deze muur heel waarschijnlijk gemeenschappelijk is. Voor bescherming van tropisch hardhout is een deksteen principieel NIET nodig. Voor zachthout dan weer een must.

7/ Bij zenuwachtig hout kunnen nagels losgetrokken worden door de spanningen en het uitzetten van de planken. Sowieso moet je ze alternerend en onder een hoek in de plank slaan. Best ook de hoeken afwisselend plaatsen. Sowieso gebruik je inox nagels en vijzen.

Vijzen is de beste en sterkste bevesting maar bij tand en groef kun je dit niet in de tand steken. 

Misschien eens rondkijken voor een blinde bevestiging van de planken? 

8/ Aan d ehand van je vragen , ben ik van mening da je zeer weinig ennis en ervaring hebt. Dus best eerst eens duchtig kennis en ideetjes opdoen. 

0
AmberK
AmberK
0 3 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste, 

hartelijk dank voor uw respons

Waarom Ipé, wij hebben dit hout gekregen en dus niet moeten aankopen (anders is dit inderdaad een zeer dure optie) dus omdat we dit hebben liggen gaan we het natuurlijk gebruiken. Dit zijn gewoon rechten plakken van 20mm dikte (geen tand-groef daarmee dat we voor een open verticale muur kiezen (horizontaal lijkt mij persoonlijk veel moeilijker maar daar kan ik mis in zijn natuurlijk)

1) blij om te horen dat er geen doek nodig is en achtergrond zwart maken had ik opgeschreven.

2 - 3 - 4 - 5: duidelijk, danku!

6) dit is geen gemeenschappelijke muur (zie foto's in bijlage) dus dit moet wel fatsoenlijk afgewerkt worden omdat dit zichtbaar is. Momenteel denk ik aan arduin omdat ik geen kennis heb van andere deftige dekstenen die een nette afwerking garanderen.

7) een blinde bevestiging is altijd een pluspunt maar dan denk ik enkel aan verlijming en ik weet niet of enkel verlijming voldoende gaat zijn? 

8) wij zijn 100% leken hierin maar we houden wel van uitdaging maar uiteraard willen wij ons eerst goed informeren voor we hieraan beginnen, vandaar mijn reeks vragen. Beter te veel info dan te weinig ;-)

Bedankt voor de nuttige feedback!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59558/img20200512103511.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2828ff27e59c3cbecd30b96140c8a5fahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59558/img20200512103501.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=de4f831c56b0d2ff50bc29322ea6f8c5https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59558/img20200512103515.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b937fda7fbb30e8b3f645f958a39a35ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59558/img20200512103531.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=32505d51d9d7f6eab7f369c03c40fb28https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59558/img20200512103546.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6a685759a9db4928e7f838414aac4045https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59558/img20200512103549.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9434ef523187807e748eabacca1a5c6a
Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlekkengids voor buiten: zo verwijder je vlekken en groene aanslag op je terras

Vlekkengids voor buiten: zo verwijder je vlekken en groene aanslag op je terras

Hoe kan je groene aanslag verwijderen? En wat doe je met vetvlekken op je terras? Ontdek de oplossingen in deze vlekkengids voor buiten.

Lees meer

Je terras onderhouden in de zomer? Enkele tips voor een vlekkeloos resultaat

Je terras onderhouden in de zomer? Enkele tips voor een vlekkeloos resultaat

Ook in de zomer is het nodig om je terras te onderhouden, want mos en onkruid kunnen je terras snel ontsieren. Ga aan de slag met deze onderhoudstips!

Lees meer

Keuzewijzer: 9 bestratingsmaterialen voor je oprit doorgelicht

Keuzewijzer: 9 bestratingsmaterialen voor je oprit doorgelicht

Zoek je het juiste materiaal om je oprit aan te leggen? We lijsten de belangrijkste materialen voor je op met voorbeelden en hun prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag