Ondergrondse inname beëindigen. Voor wie zijn de kosten?

2

Ondergrondse inname beëindigen. Voor wie zijn de kosten?

Peter brulmans
Peter brulmans
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Ik ben eigenaar van een perceel bouwgrond waar een publieke waterleiding door loopt. De beheerder heeft hiervoor destijds een ondergrondse inname verworven. De leiding is recent door de beheerder afgesloten en definitief buiten gebruik gesteld. De buis zit nog steeds in de grond (circa 350 mm doormeter, diepte 80cm over een lengte van een 25-tal meter op mijn perceel). De beheerder is akkoord om de ondergrondse inname op te zeggen. Is de beheerder ook verplicht (op mijn verzoek) de buis te verwijderen of op te vullen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Gewoonlijk wordt voor de aanleg van nutsleidingen op privaatterein een akkoord bekomen met de eigenaar, gewoonlijk met een kleine vergoeding en een vergoeding voor de schade bij de aanleg. Dit houdt ook in dat zij altijd toegang hebben tot die nutsleidingen om herstellingen of vervangingen uit te voeren. Telkens moeten zij wel de schade herstellen of vergoeden. Bij mijn weten is er in die type overeenkomsten niets voorzien bij buitendienststelling. Je zou inderdaad kunnen vragen om de buis te verwijderen, nu dat kan zonder schade aan te richten. Maar verplicht zijn ze niet, zij hebben nu het recht om ten alle tijde die leiding te vervangen en/of  terug in dienst te stellen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag