Ondermaatse communicatie aannemer - hoe indekken?

5

Ondermaatse communicatie aannemer - hoe indekken?

FysicAnne
FysicAnne
#Ontwerp · 5 jaren geleden

We hebben een SOD woning gekocht, en de communicatie is vanaf het begin zeer gebrekkig verlopen.

Een voorbeeld: ik had de aannemer gisteren aan de lijn ter navolging van mijn mail eerder deze week, en deze kwam plots met het nieuws dat de plaatsing van de dakramen eind deze week zou moeten beslist worden. Wij vragen al maanden naar een planning voor die keuze, maar bon. Er werd gezegd dat ons deze week nog aangepaste plannen zouden doorgestuurd worden die we dan zouden kunnen goedkeuren. Niets ontvangen.

En zo gaat het door en door...

Heeft iemand ideeën hoe we ons in deze situatie kunnen indekken? Bepaalde basiszaken die achteraf nog moeilijk aan te passen zijn zoals sanitaire leidingen etc. willen we nu toch écht wel volgens onze wensen.

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

0
Watcher
Watcher
20 143 Andere particulier
5 jaren geleden

Weer een SOD die moeilijk doet. Die denken echt dat ze de koning te rijk zijn. Benieuwd welke het deze x is.

Dat gaat heel moeilijk worden. 

Als alles op de plannen juist staat, kan je best op regelmatige tijdstippen een werfbezoek aanvragen om te controleren. Neem echter nooit het woord controleren in de mond, daar hebben ze een hekel aan, zeg gewoon "eens komen kjjken". Hopelijk zijn werkbezoeken geen probleem. 

Tip: neem zoveel mogelijk foto's, ook van buiten, liefst elke dag en als je smartphone de optie heeft om een datum als watermerkvtoe te voegen, gebruik die optie dan.

Succes

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Vanaf nu kun je dan best elk telefonische- of mondelinge afspraak best bevestigen met een email of schrijven. Zorg ervoor dat bij email je steeds ofwel een lees- of ontvangstbevestiging meestuurt of je opmerkingen , vragen op zodanige wijze stelt dat ze MOETEN reageren. 

Bv : Ik ga ervanuit dat de gevraagde wijziging zonder meerprijs kan uitgevoerd worden zonder tegenbericht van u. 

Belangrijke punten/afspraken kunt u dan nog steeds via aangetekend schrijven verzenden. Soms is het noodzakelijk om zowel via brief EN A. S. je opmerkingen door te geven. Verwijs dna in die brief dan ook naar het andere stuk. 

Ik ga er wel vanuit dat u als bouwheer de woning laat zetten.

0
FysicAnne
FysicAnne
0 1 Bouwer
5 jaren geleden

Bedankt voor de reacties!

@Watcher: het probleem is dat wij enkel beschikken over de plannen ondertekend bij de compromis, sindsdien geen enkel plan gezien. Ik moet je niet vertellen dat wij daar blijven achter vragen, krijgen steeds het antwoord 'u ontvangt deze spoedig'.

@kas: Dat geniepig vragen stellen is een goede tip! Ik zal ook maar al een abonnement bij BPost nemen voor aangetekende brieven.

Het probleem is nu dat we voor 5/6 veel keuzes moeten doorgeven (technisch plan keuken, verwarming, elektriciteit, tegels, sanitair) en dat wel heel moeilijk wordt als we noodzakelijke zaken zoals plannen, offertes, ... gewoon niet krijgen.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Hallo,

Vreemde werkwijze van die SOD. In welke fase zitten jullie nu juist?

Het is wel zo dat bepaalde afwerkingen definitief moeten beslist zijn voor bepaalde datums, dat lijkt me normaal. Maar normaal heb je daar echt voldoende tijd voor en wordt je daar in begeleid. Wij hadden eigenlijk bijna alles al beslist VOOR de ondertekening zodat we later in die echte keuze fases enkel nog moest nagaan of we die keuze zouden behouden of toch nog wijzigen.

Wij kregen dan voor de start van de bouw een volledig plan van het huis met alle details op vermeld wat betreft de afwerkingen. Door die plannen kon je makkelijk nagaan tijdens de bouw of alles correct loopt. Werfbezoeken waren nooit een probleem. Neem ook regelmatig foto's en breng hen zo snel mogelijk via email op de hoogte als je niet akkoord bent.

Ik denk je je nu vooral ook eens even op je strepen moet gaan staan omdat ze anders gaan spelen met je. Je niet te snel laten beïnvloeden en op je strepen staan wat betreft je keuzes. Het lijkt me dat jullie gekeozen hebben voor een 'kleine' firma of vergis ik me? Waarom anders is geen geprek aangaan over je bedenkingen met iemand die de leiding heeft.

AL ik van jou was zou ik bellen om een afspraak over het maken van de verdere keuzes en niet opleggen voor je die afspraak hebt en als dat niet gaat dag erop terugbellen met dezelfde vraag Heb het ook ooit moeten doen bij een verbouwing, elke twee dagen gebeld met dezelfde vraag tot hij het beu was.

Zeker alls goed documenteren éénmaal ze bezig zijn.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag