het betreft een verkaveling in 20 loten van prive persoon (landbouwgrond naar bouwgrond dd 1997). Op heden zijn enkele kavels nog in bezit van verkavelaar, maar anderszijds ook reeds van zijn kinderen en kinderen van.
over de overdracht openbaar domein heb ik geen weet. Ik vraag eens na.
Als ik je goed begrijp: overdracht openbaar domein = OK, dan is er geen aansprakelijkheid meer vd verkavelaar. Is er dan nog aansprakelijkheid van de gemeente?
wat zijn de problemen. helling loopt naar achter , maar ook opzij (+/- 1 m verschil tss rechterkant van perceel en linkerkant en ook 1 meter ongeveer van vanvoor tot vanachter). Langs onze kant zijn 2 percelen bebouwd van de 9 (lot 2 en lot 4) alle andere loten worden nog 'bewerkt' als landbouwgrond
de buizen (infrastructuur ) voor drainage kunnen nooit van vanachter naar vanvoor gedaan worden met beetje 'scheute' omdat de aansluiting vanvoor te hoog ligt.
Heel oorspronkelijk, maar dit moet meer dan 40j geleden zijn was er een gracht (vanachter op ons (en dat van lot1 tot lot 9) perceel die aansloot op de lager gelegen achterweg) . Deze is nog te zien op kaarten van Vlaanderen, maar niet op de gemeente (en dus ook niet op de verkaveling) .
Bij aanvraag van gedeeltelijke nivellering + eventueel keerwand komt er een anonieme klacht (niet met de percelen of achterburen te maken) . De gemeente keurt de vergunning goed : beroep van de klager : in vlaanderen zeggen ze dan : er moet daar een waterloop zijn. De gemeente keurt de vergunning af : beroep van ons: vlaanderen zegt: er moet een waterloop zijn. Fout ligt bij de gemeente (maar daar w niets gedaan). Nieuwe aanvraag: ik teken een gracht/geul vanachter op ons perceel, zelfde anonieme klacht met melding dat er afwateringsproblemen voorzien worden omdat ik een gracht/geul teken. ... vicieuze cirkel
Probleem zou hem grotendeels oplossen moesten alle loten bebouwd worden (dan kan er trapsgewijs gewerkt worden en een algehele oplossing, maar die gronden gaan nog jaren braak/landbouw blijven. De meeste zeggen dat het voor de kinderen is (die amper uit de wieg zijn)