Fundering nodig voor bijbouwen gastentoilet in garage op zavelvloer

5

Fundering nodig voor bijbouwen gastentoilet in garage op zavelvloer

De Jerre
De Jerre
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

In de achterhoek van onze inpandige garage gaan wij een gastentoilet bouwen. De huidige garagevloer ligt in de zavel en zal deels uitgegraven worden voor de nieuwe vloeropbouw. Hiervoor dacht ik aan 10cm gewapend beton, isolatie, vloerverwarming, chape en tegels. De 2 nieuwe muren zullen opgetrokken worden uit ytong blokken en volledig betegeld worden aan de binnenzijde.

Uiteraard wil ik niet dat binnen enkele jaren de nieuwe vloer of nieuwe muren van ons gastentoilet gaan verzakken of barsten.

Ik vraag me dus af of ik extra fundering moet voorzien onder deze nieuwe muren? Of volstaat het om de gewapende betonplaat groter te maken dan de nieuwe ruimte? En of ik deze betonplaat moet verankeren in de bestaande fundering?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je zal het gewicht van de 2 nieuwe muren extra moeten funderen. Ofwel met een diepere betonbalk ,60 diep x 30 breed x lengte ofwel de ganse oppervlakte dieper funderen en zwaarder netten in.

Nooit de betonplaat  verbinden met de bestaande muurfunderingen !!! De kans is groot dat je plaat zich gaat zetten en bij verbinding met de muurfundering trekt hij deze mee. Gevolg, afscheuren of scheuren in de muren.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

ik begrijp dat deze Ytongmuren enkel een binenmuuropdeling beögen en dus max.10cm dik zijn. in Ytong dan nog, een veel lichter materiaal dan eender welke snelbouwsteen. tussenmuren staan normaal ook niet op extra fundering tenzij ze een draagfunctie hebben, dus wellicht is deze 10cm dikke gewapende betonplaat voldoende.
toch effe navragen bij fabrikant van Ytong (zie www.xella.be) en hen opbellen daaromtrent.
Isolatie zou ik meteen heel dik voorzien. want huidige bormen zijn geen toekomstige normen, en je kan dit later niet overdoen hee. als je de norm van passiefhuisbouw neemt (U < 0,15 dus R > 6,67) zit je zeker meteen goed.

Ik vraag me wel af waarom je verwarming voorziet tenzij je deze garage een woonfunctuie wil geven en de garagedeur door luchtdicht sluitende isolerende deuren/poort wil vervangen

0
De Jerre
De Jerre
0 1 Verbouwer
5 jaren geleden

ik begrijp dat deze Ytongmuren enkel een binenmuuropdeling beögen en dus max.10cm dik zijn. in Ytong dan nog, een veel lichter materiaal dan eender welke snelbouwsteen. tussenmuren staan normaal ook niet op extra fundering tenzij ze een draagfunctie hebben, dus wellicht is deze 10cm dikke gewapende betonplaat voldoende.
toch effe navragen bij fabrikant van Ytong (zie www.xella.be) en hen opbellen daaromtrent.
Isolatie zou ik meteen heel dik voorzien. want huidige bormen zijn geen toekomstige normen, en je kan dit later niet overdoen hee. als je de norm van passiefhuisbouw neemt (U < 0,15 dus R > 6,67) zit je zeker meteen goed.

Ik vraag me wel af waarom je verwarming voorziet tenzij je deze garage een woonfunctuie wil geven en de garagedeur door luchtdicht sluitende isolerende deuren/poort wil vervangen

De nieuwe vloerplaat word enkel voor de opperplakte van het nieuwe toilet gelegd, de rest van de garage zal zijn oorspronkelijke vloer behouden. Doordat het "minime gewicht" van de ytongblokken slechts op 2 van de 4 kanten van deze nieuwe vloer rust, is de gewichtsverdeling op de nieuwe vloer dus uit balans. De kleine oppervlakte van de nieuwe vloerplaat die niet ingesloten ligt maar slechts grenst aan 2 bestaande muren, baart mij zorgen. Indien ik de volledige vloerplaat van de garage zou aanpakken, dan had ik de toiletmuren gewoon zo op de vloerplaat gezet zonder fundering.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

laat het gewicht van deze Ytongmuurkes eens uitrekenen door Ytongfabrikant Xella.

Er bestaan immers verschillende densiteiten van Ytong, die hebben telkens een ander gewicht en andere isolatieparameter lambda. Bovendien mag je wellicht zelfs gebruik maken van Ytongblokken van 7cm breed, wat dus weer 1/3 gewicht bespaart t.o blokken van 10cm...
ik ben er zeker van dat je met een "work around" van lichtere blokken het best zou kunnen meevallen qua  belasting van die nieuwe vloerplaat.
In het slechtste geval komt er nog een funderingssteen onder de Ytongsteen waarboven je de vloerplaat giet tot aan de andere muren 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag