Renovatie dak. Gebouw met 3 eigenaars

4

Renovatie dak. Gebouw met 3 eigenaars

Chamsay
Chamsay
#Dak · 5 jaren geleden

Beste. 

We wonen in een gebouw met 3 verdiepingen dus 3 eigenaars.

De 2buren willen dak volledig renoveren.

Echter financieel kan ik dit niet. Ik zit recent op de uitkering.  

Moet dit niet een lange tijd om voorhand besproken worden?

Ik kom amper rond momenteel.  

Kan er iemand mij wat info geven?

Alvast bedankt. 

Grtjs 

1
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Al zeker zeggen dat je de bestelling niet meetekent.  Dan moeten de twee anderen alvast jouw deel voorschieten om de aannemer te kunnen betalen. Daarna kunnen ze natuurlijk bij jou terugvorderen met risico van gedwongen verkoop ;-(

Idd penibele situatie waar niet direct een oplossing voor is omdat voor verplichte werken nu maar een 50% meerderheid nodig is (vroeger 75%)

In kleine appartementsblokken is een externe syndicus niet verplicht (wat kosten uitspaart) en is er meestal wel een bewoner die de gemeenschappelijke kosten versleutelt en de beslissingen aanstuurt.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
5 jaren geleden

Dakisolatie is natuurlijk verplicht sinds 2020.  De twee eigenaars kunnen een bijzondere algemene vergadering bijeenroepen (jullie 3 dus) om de dakrenovatie te beslissen. Als jij negatief stemt moeten ze 4 maand wachten (dat is de standaard wachtperiode om "neen"stemmers de kans te geven naar de vrederechter te stappen maar hier spreken we wel over een verplichting.

De verplichte isolatiedikte is vrij dun (4 5 cm). Misschien voldoet het dak hier reeds aan.    Want het is alleen het appartement onder t dak dat de energiewinst realiseert.  Bij gemeenschappelijke verwarming wordt dan nogal eens de verdeelsleutels herzien.

Als je op goede voet staat met de 2 medebewoners dan zou k uw situatie kenbaar maken en aangeven wanneer je denkt te kunnen betalen.  Is er geen reservefonds?

Steek zeker uw kop niet in t zand.  Als de werken goedgekeurd worden en jij betaalt je bijdrage niet dan kan de syndicus (ws een medeeigenaar) naar de rechter stappen om t geld te vorderen incluis gedwongen verkoop van uw appartement.  

Inderdaad vervelende situatie.

0
Chamsay
Chamsay
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste Kris M

Alvast bedankt voor je antwoord. 

Wij hebben geen syndicus. Kan dan nog iemand van hen naar de rechtbank?

Heb hen recent nog gesproken.  1 van de buren heeft kapitaal. De andere is een lening aangegaan voor de kosten.

Blijkt dat ze nu zeer snel willen renoveren.  Volgende week dus. 

Ik lig hier echt serieus te paniekeren want k krijg geen lening hiervoor bij de bank. 

0
Kris M
Kris M
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Al zeker zeggen dat je de bestelling niet meetekent.  Dan moeten de twee anderen alvast jouw deel voorschieten om de aannemer te kunnen betalen. Daarna kunnen ze natuurlijk bij jou terugvorderen met risico van gedwongen verkoop ;-(

Idd penibele situatie waar niet direct een oplossing voor is omdat voor verplichte werken nu maar een 50% meerderheid nodig is (vroeger 75%)

In kleine appartementsblokken is een externe syndicus niet verplicht (wat kosten uitspaart) en is er meestal wel een bewoner die de gemeenschappelijke kosten versleutelt en de beslissingen aanstuurt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.

Lees meer

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Alles over de opbouw van hellende en platte daken: soorten structuren, onderdelen en tips voor de beste keuze.

Lees meer

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Mos nestelt zich op bijna elk dak. Gelukkig kan je mos en algen op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag