15

Japanse duizendknoop op bouwgrond

KoenVN
KoenVN
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Goede dag,

m'n partner en ik staan op het punt om via schenking een bouwgrond te bekomen. Op de bouwgrond van +-700m² staat de woekerplant 'japanse duizendknoop'. Verder zit er ook bouwafval en plastiek in de grond. Sinds een jaar zijn we bezig met de japanse duizendknoop consequent te maaien, en aan de limieten ligt worteldoek, die we een meter in de grond ingraven, in de hoop de verspreiding tegen te gaan. Vooraleer we zouden bouwen, zou de grond ongeveer een meter moeten worden opgehoogd, tot het niveau van de buren. Het liefst van al zouden we zo snel mogelijk beginnen bouwen, maar wat zou het slimst zijn? Wat raden jullie aan?

-Ofwel nog twee jaar de japanse duizendknoop verder maaien, in de hoop deze zo afsterft, en dan pas bouwen?

-De grond een halve meter afgraven en filteren, om zo het afval en een deel van de wortels van de duizendknoop weg te hebben, dan verhogen en dan bouwen? Het risico dat de duizendknoop terugkomt door de stukken wortel bestaat dan nog wel steeds. Hoeveel zou dat ongeveer kosten?

-De grond verhogen, direct beginnen bouwen en de duizendknoop zal wel onder controle geraken als we een tuin aanleggen?

Graag had ik jullie visie gehad.

Alle reacties

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Je weet niet waar je aan begint, en welke kosten erop je kunnen afkomen.

Zou voor te beginnen een bodemonderzoek laten doen, als dit vervuilde grond is weet je niet welke kosten erop je gaan afkomen als je verplicht bent om te saneren... ...

Misschien vroeger jaren stortplaats geweest???

Hoe diep zit de afval??

Die schenking als je die aanvaard is volgens mij een vergiftigd geschenk, en iemand wil er van af geraken.. 

Welk is de waarde van de grond ?,,

Niet bouwrijpe grond heeft maar een waarde van 50/60 euro m²

Is er een bouwverplichting op ?

Om nog maar 2 zaken te benoemen die je van de waarde van de grond in mindering moet brengen

1/Al eens uitgerekend hoeveel hoeveel m³ grond je moet ophogen en wat dat gaat kosten?

2/ Al eens uitgerekend hoeveel m³ vervuilde grond , stenen en afval je moet laten wegvoeren naar het stort en wat dat gaat kosten ?? 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

Ludo segers je bent de startdatum uit het oog verloren.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
4 jaren geleden

Inderdaad, al goe dak ni de enige was... Misschien alsnog iets nuttigs voor anderen met idem probleem??

0
KoenVN
KoenVN
0 7 Bouwer
4 jaren geleden

Dag Ellen,

Van 2019-2020 hebben we tweewekelijks tot maandelijks gemaaid en de duizendknoop deels met de hand uitgetrokken. Dat heeft de massa verkleind, maar eigenlijk stonden er dan nog altijd te veel scheuten om het uit te roeien. 

We hebben dan ongeveer een jaar lang het stuk met duizendknoop afgedekt (mei 2020-mei 2021) met een dik plastic zeil. In mei 2021 hebben we de grond gesaneerd met een grondzeef van 10x2cm, maar dat was hoofdzakelijk om het bouwafval eruit te halen. 

Op het stuk dat we afgedekt hadden, kwamen in de weken na het afdekken amper nog scheuten op (voor het saneren). Nu de grond gesaneerd is, trekken we tweewekelijks de nieuwe scheuten (slechts enkele) langs de zijkanten uit met de hand, en zo is het beheersbaar. 

Als je niet moet saneren op de grond zoals wij, dan zou ik eerst alles afmaaien en vervolgens afdekken. Des te langer, des te beter, bijvoorbeeld tot het einde van de bouw. 

Op Internet hebben we de volgende info gevonden die we overwogen hebben;

Na 3 jaar afdekken zou het echt weg moeten zijn. Er zijn goede resultaten behaald met Duracover (afbreekbaar geotextiel). Zoek ook eens op herbie-korrels, dat zou de termijn versnellen. 

Het was een arbeidsintensief proces, maar dat verkozen we toch boven schadelijke onkruidverdelgers.

Veel succes! 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag