4

Pir osb buitengevel

Stee
Stee
#Isolatie · 5 jaren geleden

Wij zouden onze buitengevel van een kleine aanbouw isoleren met pir en dan afwerken met ceder planken. Ik dacht eerst met kepers te werken en dan daartussen te isoleren, en dan aan de kepers de ceder te nieten. Maar zou het mogelijk zijn om pir osb platen te gebruiken met geïntegreerde osb en dan daar dan meteen ceder op te nieten?

Groeten 

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Als je eerst kepers op de muur bevestigt zal er een belangrijk deel van de muur geen isolatie hebben ( enkel een houten keper). Best bekleedt je de muur volledig met de gewenste isolatieplaten, te bevestigen met  enkele nylonpluggen of met isolatieschuim lijmen, en nadien bevestigt je een stevig lattenrooster bovenop de isolatie die je met lange schroeven doorheen de aangebrachte isolatieplaat in de onderliggende muur bevestigt. 

0
Stee
Stee
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste, 

Dank voor je antwoord. Om de hoeveel cm kan ik deze best monteren? (eindafwerking komt horizontaal planchetten van 14 x 365cm). En welk is een gangbaar formaat voor dergelijke latten voor een raamwerk te maken? Zou 6cm x 2cm bvb goed zijn of wat stelt u voor? 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

In de veronderstelling dat je isolatieplaten gebruikt van 120 x 60cm, in verband geplaatst, lijkt mij om de 60cm een verticale lat het meest aangewezen. Een lat van 6 x 2 is een veel voorkomende afmeting voor die lat, maar spreek er eens over met de leverancier van het cederhout. Het gewicht van de planchetten speelt uiteraard ook een rol.

Zorg er voor dat de verticale latten behandeld zijn tegen ongedierte en best zorgt u voor een goede verluchting onder en boven.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag