4

Vlaamse woonbonus en verhuren van woning

Onbekend
Onbekend
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Vijf jaar geleden ben ik een hypothecair krediet aangegaan voor het bouwen van mijn woning (toen mijn enige en eigen woning). Sinds augustus 2019 woon ik samen met mijn vriend in zijn woning (omdat dit praktischer is voor zijn kinderen). Kan ik nog genieten van de Vlaamse woonbonus? En zo niet, zijn er dan andere manieren om het hypothecair krediet in te brengen voor de belastingen? 

Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

Op vlaanderen.be vind je het antwoord: in principe moet je de woning zelf bewonen maar er zijn uitzonderingen.  Zie hieronder.  Gaan samenwonen bij partner staat er niet bij.  k Zou de vraag stellen aan de fiscus zodat je zeker geen foutieve aangifte doet want de fiscus ziet tegenwoordig bijna alles ...

Gekopieerd van vlaanderen.be: 

Om te kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus, moet de woning waarvoor u de hypothecaire lening bent aangegaan, op het ogenblik van de uitgaven uw eigen woning zijn. De eigen woning is de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bezit en in principe zelf betrekt.

Om deze voorwaarde vast te stellen, kijkt de FOD Financiën naar de concrete feiten. Het hebben van een domicilie is bijgevolg geen formele voorwaarde. U moet gewoon kunnen aantonen dat u de woning zelf bewoont (bv. aan de hand van facturen voor energie, water, internet, ...).

Er wordt een uitzondering gemaakt als u de woning op het ogenblik van de uitgaven niet zelf kunt betrekken omwille van:

Als u de woning niet zelf bewoont en u niet onder één van de uitzonderingsbepalingen valt, dan wordt de woning niet beschouwd als de eigen woning en zal u gedurende die periode niet kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus.

0
Onbekend
Onbekend
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik heb uiteindelijk gebeld. Geen recht meer op de woonbonus dus... (hoewel logisch gezien er nu huuropbrengsten zijn, maar toch spijtig).

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Ik zou het toch proberen om redenen van sociale aard. Er bestaat ook nog een regeling indien men zijn eigen woning niet kan bewonen maar toch kan aangeven als eigen woonst . En daar wordt het "sociale" heel ruim geinterpreteerd in feite naar ieder argument die u doet besluiten om er niet te wonen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Wie zijn energiecontract wil opzeggen, betaalt binnenkort een verbrekingsvergoeding. Ontdek waarom de regering De Wever deze maatregel wil invoeren.

Lees meer

Hoe je huis beschermen tegen klimaatschade door een hittegolf of overstroming?

Hoe je huis beschermen tegen klimaatschade door een hittegolf of overstroming?

Met de klimaatschademonitor kan je opzoeken hoe schadegevoelig jouw gemeente is. Maar hoe kan je je woning beschermen tegen hittegolven en overstromingen?

Lees meer

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Wat betekenen strengere EPC-regels vanaf 2030 voor jouw huurwoning? Joy Verstichele van het Vlaams Huurdersplatform vertelt wat de impact zal zijn.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag