Regenwaterput metselen, hoe dik betonplaat erboven?

2

Regenwaterput metselen, hoe dik betonplaat erboven?

Ive De Beckker
Ive De Beckker
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Ik wil een regenwaterput maken. Alles zelf doen.
Een betonnen regenwaterput zou minstens 22 meter over mijn huis moeten gaan. Een kunststof put kan ik niet betalen en na wat rekenwerk kan ik onder de 500 euro zelf eentje maken voor 3m³ water.

Mijn plan:
ongeveer 1m50 uitgraven.
Vloertje van 10cm dik gieten met wapeningsnet. (misschien iets dikker daar waar de muren komen).
Opmetsen met snelbouwsteen 29*14*14.
Bovenop de put zou ik dan een deksel gieten, eveneens gewapend. En natuurlijk een plekje met een afneembaar deksel.
Daarboven komt later weer zo'n 25cm zand op waar weer gras op moet groeien.
De binnenkanten zou ik bezetten, zo'n 1cm dik met compactuna of vergelijkbaar spul in.

Nu vroeg ik me af hoe dik zo'n betonplaat bovenop de put moet zijn.
De put zou binnenmaat 1m op 3m moeten worden.

Tips zijn steeds welkom.
Ik heb gezocht op deze site maar vond de info niet.
Of ik moet ergens iets gemist hebben.

Alle reacties

0
Ive De Beckker
Ive De Beckker
0 1 Verbouwer
5 jaren geleden

Muren gieten in gewapend beton dacht ik eerst aan, maar dan heb ik toch weer veel bekistingmateriaal nodig.
9cm dikke snelbouw dacht ik ook eerst aan, maar dat is misschien niet stevig genoeg.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag