Ontbossing woonpark: advies van expert?

4

Ontbossing woonpark: advies van expert?

EeveeVR
EeveeVR
#Budget · 5 jaren geleden

Beste allen,

Wij hebben een bouwgrond (10are) op het oog gelegen in een woonpark.
We krijgen echter weinig duidelijkheid over het ontbossen/kappen. Bij deze de situatie:

- Makelaar zegt 1 eik en 1 treurwilg te behouden (inheemse bomen met omtrek >1m). De rest mag verwijderd (populieren, doorns, klimop). Verwijderen = compenseren in geld OF terugplanten. Dit strookt volgens mij niet met de wetgeving mbt woonparken.
- Informatie v/d gemeente spreekt makelaar ook tegen. Gemeente zegt behoud van alle bomen muv de bebouwbare oppervlakte (+10% van oppervlakte perceel voor tuin). Te compenseren in geld voor ontbossing EN voor elke gekapte boom 3 stuks terug te planten op eigen perceel.
- Bijkomende moeilijkheid, perceel is dicht begroeid dus #bomen en type boom observeren om kostprijs te bepalen is moeilijk. Er is ook geen inventaris mbt de te preserveren bomen.

Wij vroegen ons af of er een expert is die ons meer duidelijkheid kan geven. Welke expert zou hiervoor geschikt zijn? (Kan me bijvoorbeeld moeilijk inbeelden dat een architect deze vragen kan beantwoorden). Als jullie eigen ervaringen hebben uit gelijkaardige situatie dan horen we dit ook graag.

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je gemeente moet je hierover informeren, zorg dat je het ook op papier hebt.

0
EeveeVR
EeveeVR
0 2 Bouwer
5 jaren geleden

Hoi Patrico,

Veel dank voor je reactie :).
Ik ga er inderdaad van uit dat de informatie van de gemeente het meest correcte beeld geeft.
Dit heb ik bewust per mail opgevraagd zodat ik documentatie heb, zoals je zelf aangeeft.

De gemeente geeft wel aan zelf ook bijzonder weinig informatie te hebben.
Ik citeer: "Bestaande bomen staan nergens aangeduid, u dient zelf ter plaatse vast te stellen of via luchtfoto".

Het is dus weinig duidelijk. Misschien maken we ons te veel zorgen.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

U zult een landmeter moeten inschakelen die het terrein opmeet en de inplanting van de verschillende bomen inmeet en vastlegt. Een tuinaanlegger, tuinarchitect kan dit ook.

Voor de benoeming van de bomen , de morfologie van deze  en de opmeting van de omtrek kan je ook terecht bij een tuinarchitect maar een boomverzorger heeft meer kennis van de visuele waarde bepaling van bomen. Simpel gezegd: het kan zijn dat de gemeente weigert om een kapvergunning te leveren maar dan kan de boomverzorger mits een technisch verslag aantonen dat een boom levensgevaarlijk is of dat er kans is voor spontaan neergaan.

Je makelaar brabbelt onzin. het behouden van bomen wordt niet bepaalt of deze inheems zijn ja of nee. Populier is ook inheems dus die vlieger gaat al niet op. Doornstruiken en klimop worden nooit mee opgenomen in de compensatie.

Gemeente s hebben meestal een boswachter in dienst die jullie eventueel kunnen adviseren voor het behouden /kappen van de bomen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een onroerend goed. Ze verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Is het herfinancieren van je hypothecaire lening nu een goed idee? We vroegen het aan financieel expert Kenneth Vansina.

Lees meer

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag