25

Isolatie over perceelsgrens

Leentje1967
Leentje1967
#Isolatie · 5 jaren geleden

Mijn buur plaatst een huis tegen mijn woning (nieuwbouw) en wil aan de buitenzijde isoleren. Daarmee komt zijn afgewerkte gevel 15cm over mijn dak. (de gevelsteen stopt echt op de perceelsgrens??)Dit werd ons nooit gezegd, noch gevraagd. Nu hebben we dit weekend opgemerkt omdat ze de balmen van hun dak aan het zetten zijn. 

Buur wil dan ons dak zodanig aanpassen (pannen weg, isolatie/latten/Leien en dan mijn pannen afslijpen en terugleggen???

Wij hebben hem nu een voorstel gestuurd om dit omwille van de perceelsgrens die kan wijzigen na 30 jaar (info notaris) om dit op papier te zetten zodat de perceelsgrens behouden blijft en mooit kan wijzigen. Ze willen dit nu bekijken maar de dakwerker zal dit weekend waarschijnlijk doorgaan met de werken (nog wel niet de gevel). Wat moeten we doen? Kunnen we eisen de werken te stoppen tot er getekend is? Of moeten we iets anders doen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60382/dak-overzicht-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=65c9518523ebaf73e486c53de1b6dd57

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

De gemeente kan toch optreden? 

https://omgeving.vlaanderen.be/bouwovertreding-melden

0
Leentje1967
Leentje1967
0 28 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik heb de gemeente meermaals gecontacteerd maar zij zeggen dat ik dan naar het vredegerecht moet. Dit neemt tijd in beslag, tijd die zij gewoon verder doen

De gemeente kan toch optreden? 

https://omgeving.vlaanderen.be/bouwovertreding-melden

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Uw buur speelt de zaak wel hard. Schrijf hem aan per aangetekende brief met het volgende:

1. Met betrekking tot de  scheimuren aan beide percelen, dat er niets van zijn dakconstructie over uw perceel mag komen (ik schat dat er nu een 4-tal cm ruimte is, de dikte van de isolatie tussen zijn muur en uw muur).

2. Dat hij de isolatie in 2 lagen moet aanbrengen: een eerste laag van +-4cm aan zijn muur bevestigd en dus ook op zijn perceel. Een tweede laag van maximaal 8cm + latten + bekleding die dan over uw perceel zal hangen. Deze tweede laag zal steeds op zijn kosten  geheel of gedeeltelijk kunnen verwijderd worden indien de noodzaak bestaat bij verbouwing, nieuwbouw of herstellingen

3. Een degelijke waterkering wordt voorzien thv de aansluiting van uw dak met de nieuwe zijgevel en de bekleding Er mogen geen wijzigingen aan uw dak aangebracht worden.(het gebruik van bladlood over een voldoende breedte is aan te bevelen)

4. Er een tegensprekelijke staat van bevinding van uw dak en dakgoot wordt opgemaakt voor aanvang van de werken

5. De architect een plan voorlegt waarop in detail de uitvoering van de gevelbekleding en isolatie  is getekend.

6. Indien aan het voorgaande geen gevolg wordt gegeven u geen toelating geeft om die werken uit te voeren of om op uw perceel te komen en eventueel de werken zult laten stopzetten.

0
Leentje1967
Leentje1967
0 28 Andere particulier
5 jaren geleden

Vandaag hier flinke ruzie met de buren gehad. Kome hier toe en spreken ons plots aan met de vraag of wij een tuinmuur gaan zetten. Ik vraag hem waarom hij me aanspreekt als hij niet de beleefdheid heeft om te reageren op onze mails. "moet ik niet doen en ik moet ook geen papier tekenen omwille van de perceelsgrens". Mijn architect heeft gezegd dat dat allemaal mag. En dan komt het......"ik kom op uw dat wanneer ik dat wil want ik heb ladderrecht". Enfin veel woordewisseling. Zoek ik ladderrecht op, is 1. niet bij nieuwbouw en 2. zou zijn om aan een muur te kunnen, das toch niet op iemand zijn dak, wel op iemand zijn grond. Ik hoop morgen meer te weten van mijn familiale om via mijn advocaat naar het vredegerecht te gaan. Wij willen enkel dat papier getekend omwille van de perceelsgrens en dat we ten allen tijde aan onze dakpannen kunnen. Zoveel vragen we nu niet he. En anders betalen we de advocaat maar zelf. Ik wil niet dat ik binnen 30 jaar grond verlies en mijn bouw niet meer klopt. De schade die nu al zichtbaar is  (barsten in gyproc) moet ik maar bewijzen dat zij het hebben gedaan. Zulke mensen die alles zo blijven afwimpelen wil ik niet op mijn dak vooraleer er getekend is en er duidelijke foto's zijn (heb ik nu al genomen)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag