4

Fundering sterkte voor blokhut

Nadelhorn
Nadelhorn
#Veranda en bijgebouwen · 5 jaren geleden

Ik ga een tuinhuis plaatsen en vraag mij af of de fundering sterk genoeg is. 

De blokhut wordt geplaats op een 8 schroeffunderingen en Azobé (D70) of Angelim (D50) hardhouten balken. 

Schroeffundering staan op maximaal 3 meter in de lengte en 1.75 meter in de breedte van elkaar (zie bijlage). Schroeffundamenten komen 2.10 meter diep op kleef.

Voor de blokhut komt een overkapping (350 x 300 cm) met een terras van 525 x 350. De overkapping en terras staan ook op schroeffundamenten (6 stuks, zie bijlage).

Afmetingen blokhut: 600 breed x 350 diep x 270 hoog

Gewicht blokhut: 3500 -3750 kg

Zijn Azobé (D70) en/of Angelim Vermelho funderingsbalken van 5 cm breed, 15 cm hoog en 300/350 cm lang voldoende om de blokhut te kunnen dragen? Heb ik bredere balken nodig van bijvoorbeeld 10 x 15 x 300/350 cm?

ps: In de bijlage een plaatje toegevoegd zoals de balken komen te liggen en een ontwerp van de blokhut met overkapping en terras.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60438/voorbeeld-fundering.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=055746c37c4455318daf559b7cdd42f8https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60438/tuinhuis-6-x-3m-meter-met-terras-en-overkapping.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=813dfdd514f0bbf78555ed48fc7b895f

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
5 jaren geleden

Wat foto s.  Blokhut staat op betonnen blokken met rubber tussen blok.en hout.  Deze blokken hebben een groter draagvlak.  Ondergrond moet natuurlijk stabiel zijn.   Vorige blokhut stond er 40 jaar en de roostering was nog perfect (donkere dwarsen zijn recup).  Eventueel die schroeven gebruiken als stormbescherming.  Heb zelf hiertoe inox schroefdraden verankerd. Vloeropbouw is watervaste osb met planchetten erboven.  Wind kan eronder om te drogen.

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
5 jaren geleden

k Lukt me niet om foto s te uploaden

0
Nadelhorn
Nadelhorn
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Foto's staan nu ook in pdf formaat.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Breng schaduw in je tuin met een terrasoverkapping: 6 stijlvolle opties

Breng schaduw in je tuin met een terrasoverkapping: 6 stijlvolle opties

Met een terrasoverkapping creëer je schaduw en comfort in je tuin. We lijsten de nieuwste terrasoverkappingen op.

Lees meer

Een carport op maat van jouw woning: ontdek alles over afmetingen, materialen en prijzen

Een carport op maat van jouw woning: ontdek alles over afmetingen, materialen en prijzen

Je auto op een overdekte plaats parkeren? Dan kan je kiezen voor een carport. Ontdek welke materialen er zijn en op welke prijs je moet rekenen.

Lees meer

Wellness in je tuin? Belgische fabrikant introduceert sauna in mortex

Wellness in je tuin? Belgische fabrikant introduceert sauna in mortex

Je eigen wellnessruimte in je tuin? Thermalux stelt met de MOR-saunacollectie de eerste buitensauna voor die volledig bekleed is met mortex.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag