crepi op isolatie op crepi op isolatie.

5

crepi op isolatie op crepi op isolatie.

JeroenD
JeroenD
#Isolatie · 5 jaren geleden

Een (onder)aannemer plaatst eps, en een zwarte siliconepleister. Omdat volgens de aannemer de gevel niet overal gelijk komt met de buren, wordt op het bovenste deel van de gevel een nieuwe laag eps van 2-3 cm gelijmd, en wat aangesmeerd met lijm of iets dergelijks om het vlak te krijgen, mits ook nog wat schuren.  Dit alles zonder overleg met bouwheer en architect. 

Daarover zal terug zwarte crepi geplaatst worden.  Zijn er risico's verbonden aan dit gedoe? De alu vensterbanken zijn daardoor te kort, daarvoor moet ook een oplossing gevonden worden. Riskeren wij vb. condens in de isolatie of crepi die los komt na vorst?  

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

niet heel duidelijk wat je bedoelt...
een extra laag isolatie bovenop crépi? 

en ja, als je isolatie plaatst moeten de vensterbanken aangepast... bredere dus...

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Altijd opletten als men afkomt met dergelijke argumentatie. Gewoonlijk ligt de oorsprong van het probleem bij een fout bij de uitvoering.

Een eerste bemerking: zwarte crepie op isolatie is een uitvoering die door de fabrikant van de crepieproducten op niet veel bijval zal mogen rekenen. Gewoonlijk zijn de garantievoorwaarden niet altijd van toepassing.

Het belangrijkste is dat uw gevel mooi oogt. Gewoonlijk plaatst men aan de randen stopprofielen zodat het ganse oppervlak mooi is afgewerkt. Ik begrijp niet waarom men zich wil alligneren op de muur van de buur.

Onderzoek het eens. Eens meegemaakt dat men bovenaan de gevel alle overschotten van isolatie in verschillende diktes gebruikte en de ontbrekende dikte maar opvulde met de kleefmortel. Men had allerlei drogredenen waarom het werk op niets geleek. Uiteindelijk heeft men het bovenste deel terug moeten verwijderen en opnieuw beginnen.

0
JeroenD
JeroenD
0 1 Verbouwer
5 jaren geleden

Inderdaad, de crepi zat blijkbaar niet overal in hetzelfde vlak, dus bovenaan heeft de onderaannemer opnieuwe enkele cm (4-5 cm?) isolatie (eps) bovenop de afgewerkte crepi gekleeft om dit uit te vullen.  Daarover is terug een wapeningsnet gekleefd, met een tweede laag crepi over.  In totaal zal er overal wel 16 cm isolatie zitten.  De aannemer probeert ons te laten geloven dat de 1e laag crepi overal is weggehaald, maar dat is zeker niet waar. Daar zijn foto's van.  De architect had de aannemer gevraagd de werken stil te leggen, maar men heeft snel snel de nieuwe laag crepi aangebracht. 

De vraag is of we iets riskeren met een constructie die van binnen naar buiten uit pleister - baksteen - isolatie - crepi - isolatie - crepi bestaat.  Iedereen weet dat het niet volgens de regels van de kunst geplaatst is, maar volgens de aannemer valt het nog binnen de normen: " we mogen x cm uitvullen ..." Maar dat is isolatie op isolatie. Hier is isolatie bovenop crepi aangebracht.  

Ik heb de indruk dat we met een niet genormeerde constructie zitten waarvan we niet weten hoe deze zich gedraagt als het vb. toch eens vriest.  Krijgen we condens in de isolatie?  Met water dat zijn weg zoekt tussen de lagen crepi en isolatie?  Dat dan kan bevriezen? Gewoon condensatie zonder vorst is wellicht ook al niet goed voor dergelijke isolatie. 

Aangezien er voor deze gevel een commerciele alu constructie komt met ledverlichting e.d., zullen de kosten hoog oplopen als er iets weggenomen moet worden om de crepi te herstellen.  

Wat mij betreft zou enkel de onderste laag isolatie mogen blijven zitten, (dus verwijderen van de 2 lagen crepi met de tussenliggende isolatie), deze correct opbouwen met isolatie en daarover terug een enkele laag wapening met crepi. 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

condens krijgen kan enkel als uw isolatie dampopen zou zijn. EPS is dat niet evenals die crépi (standaard is dit geen minerale crépi, maar synthetische).
Maar isolatie op crépi aanbrengen is "not done". Hopelijk is de kleefkracht op ondergrond crépi even sterk als op de gevelsteen-ondergrond... dat kan elleen de fabrikant van het technisch kleefschuim vertellen

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag