nieuwbouw tegen mijn bestaande woning

5

nieuwbouw tegen mijn bestaande woning

WOONWIJZER
WOONWIJZER
#Ontwerp · 5 jaren geleden

mag de aannemmer met een blok van  14 cm met daartussen isolatie van 8cm tegen mijn blinde gevel opbouwen waar kan ik terecht voor meer info  en moet de naam van de aanemer en architect uithangen bij de start van de nieubouw

What do you want to do ?New mailCop

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden

Als die blinde gevel op de perceelsgrens staat mag dat vanzelfsprekend.  8 cm isolatie is voor zover ik weet meer dan het minimum dat de norm voorschrijft en dus goed voor u (minder of geen geluidshinder). 

De bouwaanvraag heeft normaliter uitgehangen waarbij je de mogelijkheid had de plannen in te kijken en bezwaren te formuleren (als die er zouden geweest zijn)

Naam van architect of aannemer moet niet uithangen.  Met vragen ga je naar de bouwheer.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Met de huidige regelgeving op het vlak van isolatie bij nieuwe woningen moet de volledige scheimuur met uw woning een U-waarde hebben van maximaal 0.6W/m²K. Dit kun je niet bereiken met enkel een muur van steen maar moet er ook isolatie geplaatst worden en naargelang de keuze van afwerking kan men zich tevreden stellen met een Gyproc-plaat (plaasterplaat) of metst men een nieuwe volwaardige muur (blok van 14cm). Dit is vandaag bij wet verplicht. Als isolatie voldoet 3-4cm al, wil men beter doen dan plaatst men meer, maar het is op zijn terein. Als hij voldoende perceelbreedte heeft waarom niet?

Wat betekent dat voor u? Waarschijnlijk staat uw scheimuur op de perceelscheiding m.a.w. de helft op uw eigendom en de helft op het perceel van uw buur, dit was vroeger gebruikelijk. Normaal zou u kunnen verwachten dat uw buur de helft van de waarde van uw muur zou overnemen. Vermoedelijk zal hij dat niet doen en kan je hem daartoe ook niet verplichten, hij kan er immers niets mee doen en gebruikt ze ook niet. Maar ze staat wel voor de helft op zijn eigendom. U of uw voorgangers hebben destijds een muur opgericht voor de helft op het terein van de buur, ondertussen is de wetgeving veranderd.

Als in de toekomst op uw perceel een nieuw gebouw wordt opgericht kan deze perfect aansluiten op de isolatie van uw buur m.a.w. u neemt de helft van de muurdikte, die op het perceel van uw buur staat, in. Anders gezegd op dat ogenblik kan uw buur vragen om hem het aantal m2 bouwgrond die zij innemen te vergoeden, niet vroeger. Maar hij mag geen vergoeding vragen voor de isolatie die hij heeft aangebracht. U profiteert op dat ogenblik wel van de isolatie die hij heeft aangebracht maar de isolatie bevindt zich volledig op zijn terein en kan hij dus niets vorderen. Er zijn dus voor- en nadelen. Maar m.i. hebt u er voordeel bij de nadelen er bij te nemen.

Nu, de vermelding van aannemer en archtect op de bouwwerf. Indien men met afzonderlijke aannemers werkt komt er reeks van affiches van aannemers die daar werken zullen uitvoeren. De architect hangt daar ook graag een affiche. Vanuit de sociale zekerheid zijn de aannemers wel verplicht om een attest uit te hangen (A4 formaat) tijdens de werken, maar voor de rest is mij niet meer bekend.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Tja, waarom zou je er iets op tegen hebben dat hij dat goed afwerkt met voldoende isolatie? Daar heb je zelf toch ook mee te winnen?

0
Watcher
Watcher
20 143 Andere particulier
5 jaren geleden

Je kan plannen altijd inkijken bij de gemeente, dacht ik. Ivm aannemers, lang niet alle aannemers hangen hun reclame op, sommige bouwbedrijven/promotors verbieden dit zelfs, ook meegemaakt

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag