Mijn notaris zei wel dat men vroeger een muur moest overnemen als er bv verankeringen in aangebracht werden maar dat dit nu anders is. De buur heeft voordeel om tegen mijn gevel te bouwen, minder dikke isolatie, geen afwerking aan de buitenkant en dit zouden voordelen zijn die hem zou kunnen verplichten de muur over te nemen. Zijn gevelsteen stopt vooraan tegen de mijne en daarnaast moet hij dan beginnen met de isolatie dus zowiezo gaat hij erover. We vroeger onze advocaat of we konden vragen om langs binnen de isolatie aan te brengen maar dat vond hij niet echt een goed idee. De rechter zou dit er misschien over vinden.
In de eerste plaats zou ik eisen dat hun dak in zijn geheel binnen hun perceel blijft. Geen cm inname toelaten. Zo blijft u 100% eigenaar van uw perceel en behoudt u al uw rechten. Normaal gezien heeft uw buur isolatie aangebracht tussen uw scheimuur en de door hem opgerichte scheimuur. Veelal wordt er 4cm isolatie geplaatst en zou zijn dakconstructie, alles inbegrepen, dus maximaal 4cm mogen uitsteken en dus niet over uw muur hangen.
Naar isolatie toe is er een ander verhaal. Wettelijk gezien moet uw buur de muur, die boven uw dak uitsteekt, isoleren. Dit is een zogenaamde wachtgevel. Er is nog weinig rechtspraak over het al dan niet toestaan of weigeren om die scheimuur te isoleren. De overheid gaat er van uit dat dit normaal wordt toegestaan. Zelf heb ik nog geen enkele weigering ervaren bij isolatie van zijgevels, zelfs met 14cm dikte en crepielaag.
Naar de toekomst toe, ingeval van verbouwing of nieuwbouw, moet je er voor zorgen dat je voor geen extra kosten komt te staan juist om reden van de door hem aangebrachte isolatie en gevelbekleding.
Het beste zou zijn dat uw buur een eerste laag isolatie aanbrengt binnen zijn perceel en de tweede laag + de bekleding , die dan over uw perceel hangt. Bij eventuele nieuwbouw moet enkel de bekleding en de tweede laag verwijderd worden. De eerste laag kan blijven.
Maar voor zover hij geen gebruik gemaakt heeft van uw muur, zal hij ook niet verplicht zijn tot overname, en het is ook niet wenselijk als u 100% eigenaar van uw muur wilt blijven.