Isolatie gemene muur hangt over de scheidingslijn, huur betalen ?

2

Isolatie gemene muur hangt over de scheidingslijn, huur betalen ?

Baka
Baka
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Ik wil een huis kopen waarvan de vorige eigenaar de zijmuur aan een leeg perceel heeft geisoleerd.    De isolatie hangt enkele (10?) cm over het aanpalende perceel.   Om een of andere reden heeft de vorige eigenaar hiervoor een huurcontract aangegaan met de eigenaar, en betaalt hij hiervoor elk jaar een vast huurbedrag.    Hierbij heb ik volgende vragen:

- Is zo'n contract rechtsgeldig ?   

- Ben ik als nieuwe eigenaar verplicht om dit huurcontract over te nemen ?

- Het contract vermeldt geen indexering van het huurbedrag, maar de eigenaar eist die wel.   Is dit rechtsgeldig ?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Hoeveel bedraagt de jaarlijkse huur? Wanneer is de woning opgericht? Vroeger werd de gemene muur op de perceelscheiding opgericht dwz de helft op het ene eigendom, de andere helft bij de buur. Met de huidige epb-regelgeving moet de scheimuur ook geisoleerd worden. De normale manier van werken is dan dat op het ene perceel een scheimuur op 2cm van de perceelgrens wordt opgericht, 4cm isolatie en een tweede muur bij de buur terug op 2cm van de perceelscheiding. Beide eigenaren betalen elk de helft van de isolatiekost.

Als het naastliggend perceel bebouwd wordt zal men voor een complexe zaak staan.

Een contract blijft een contract en is dus wet voor beide partijen. Maar eenmaal op het naastliggend perceel wordt gebouwen zal de bouwheer zijn scheimuur moeten isoleren. Hij kan dan uw isolatie doen verwijderen en zelf nieuwe isolatie plaatsen, maar het blijft allemaal op zijn eigendom. Hij zal ook niet verplicht zijn om de helft van uw scheimuur over te nemen aangezien hij ze niet gebruikt. Maar dan wordt dat streepje grond onder uw scheimuur  wel volledig uw eigendom na 30 jaar door verjaring. 

Dus naar de toekomst toe voldoende stof om te kibbelen.

Eenmaal eigenaar zou u kunnen proberen om niet te betalen en afwachten wat hij gaat doen. Maar eenmaal uw buur begint te bouwen ligt het initiatief bij u. Laat hij de isolatie hangen (mits verwijderen van leien of zeil) kan u nadien (als de bouw af is) de volledige waarde van de isolatie opeisen + 50% van uw scheimuur. De isolatie hangt immers volledig op zijn eigendom. Aangezien je huur hebt betaald kan hij niet zeggen dat het zijn eigendom is ( betaal nooit contant maar via overschrijving + vermelding van de reden)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Vanaf 1 januari veranderen de regels rond registratierechten bij een tweede woning. Minister Weyts wil strengere regels om misbruik te voorkomen.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Hoe zorg je ervoor dat jouw woning of appartement aantrekkelijk blijft voor huurders? Met deze aanpassingen verbeter je de leefbaarheid en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag