thuisbatterij ontladen op nachttarief
Ik plan een PV-installatie te zetten (natuurlijk nog dit jaar) waardoor gebruik gemaakt kan worden van de terugdraaiende teller.
ik heb me ook een elektrische wagen aangeschaft. Momenteel laadt ik die op tijdens nachttarief. Met de corona-crisis moest ik voor het werk een pak minder rondrijden dus een jaarlijks verbruik inschatten werd jammer genoeg onmogelijk.
Het idee is panelen te plaatsen met de huawei batterij-klare omvormer. Ik ben aan het denken naar volgend jaar toe bij een eventuele overproductie(puur in functie van de wagen) een thuisbatterij bij te plaatsen.
De dagteller zal gecompenseerd worden door de PV-installatie. De wagen zal deels opladen (vanaf17u) op de stroom die ook teruggestuurd werd naar het net. dus dat wordt deels een nul-operatie =ok. Maar eens 21u springt de nachtteller op... dewelke dus serieus zal doordraaien als de wagen daar nog hangt op te laden.
Is er een systeem dat toelaat de batterij (zoals een diode) tijdens de dag te laten opladen. Indien deze thuisbatterij vol is, de overige stroom terug te laten lopen naar het net (teller loopt achteruit). MAAR pas bij nachttarief de batterij te laten ontladen.
In een "normale installatie" ontlaadt de thuisbatterij reeds van zodra de zonnepanelen onvoldoende stroom opwekken (hoogst waarschijnlijk nog tijdens het dag-tarief).
Zonnepanelen plaatsen om het volledige dag- als nachttarief te compenseren is niet mogelijk.