5

Kabel onder terras (tegeldragers)

elsamu88
elsamu88
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Hallo, 

Eventjes onderstaande vraag om zeker te zijn :).

In het midden van ons terras in een wachtbuis voorzien met een EXVB 5g2,5. Nu krijgen we deze week onze tegels die we gaan aanleggen met tegeldragers. Dit heeft als voordeel dat we 7cm ruimte hebben, en we onze kabels overal kwijt kunnen. Nu zijn de EXVB 5G2,5 veel te dik voor de gewone 20 Wartel en kan ik die dus niet rechtstreeks aansluiten op een Niko Hydro. Ik ga dus een lasdoos gebruiken en vertakken van EXVB naar XVB (voorzien met magic gel voor IP68 te bekomen). 

Nu mijn vraag is:

-mag die XVB los tussen de chape en de tegels (7cm ruimte) of moet ik nog een extra wachtbuis voorzien. Ze zullen geen last hebben van de zon noch mechanisch belast worden en de chape is zeer waterdoorlaatbaar (zitten tussen de vrije ruimte)

-Ik zou ook graag stopcontacten aan de rand van mn terras plaatsen (tussen gazon en rand van de  boordsteen door middel van een pikket zoals op foto) door te boren in de boordsteen en dan meteen de xvb kabel naar boven met een hydro stopcontact. Mag dit? Dit om te voorkomen dat ik in mijn tegels moet boren voor de kabel naar boven te trekken.

Alvast bedankt allen,

Sam.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60724/image1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4f40d71ff23b442f6d414b6a9add10dbhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60724/kabel.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5cb8c19e2f7e3dff7dd6698cddee2fc3https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/60724/paal.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7d63da1c8c77e2eab590783a97e05ce2

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik zie niet direct een probleem. Ik gebruik zelf ook de magic gel. Je zou eventueel onder de boite een steen kunnen leggen zodat hij wat van de grond ligt. Misschien kan je aan de de tegeldragers met plastic bandjes(straps) een pvc buis bevestigen om de xvb kabel te geleiden naar de plaats van de stopcontacten. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Persoonlijk zou ik geen gel aanraden, mieren en andere insecten vinden deze gel lekker en kunnen door vraat soms schade veroorzaken. Neem liever hars, komt potdicht en hard. Nadeel foutje in de verbinding is doos wegknippen en weggooien en dan opnieuw beginnen. Testen voor ingebruikstelling sterk aan te raden.

Neem kant en klare Flexibel buis met reeds XVB door. Kost niet zo bijster veel meer dan de blote xvb. Voordeel van deze flexibel is dat je steeds je leidingen kunt vervangen, verzwaren maar je geeft ook extra bescherming voor de knaagdieren. Egels, ratten, muizen ...

Principieel moet elke electrische leiding ( vxb of Exvb ) bijkomend in een buis gestoken worden ( harde - of flexibele buis) en minimum 40-60 cm in de grond. Circa 20 cm boven de positie moet een waarschuwingslint gestoken worden. Voor openbare werken en voor grote bouwprojecten is dit wettelijk vastgelegd , partikulier wordt hier de kantjes serieus van afgelopen.

Plaatsing van de stopcontactpaaltjes. Deze worden geplaatst in de grond of in een stabilisébed. Nooit in een beton of een doorboring van een tegel of opsluiting. Indien deze in de verharding komen dan dienen die voorafgaandelijk geplaatst en aangesloten te worden. Best je kabel in een pvcbuisje 22/33 mm laten toekomen . Schilder buis mat zwart voor detailafwerking.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik heb nog nooit aangevreten gel gezien. Trouwens de doos is waterdicht anders zou de gel eruit lopen bij het gieten. Ik heb al wel dozen met hars mogen vervangen  door insijpelend vocht via de kabel mantel (capillaire werking). Daarom de kabelmantel altijd een beetje opruwen met schuurpapier voor een goede hechting van hars of gel. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ikke wel en ik heb nog  nooit dozen met hars gezien die insijpelend vocht binnenkrijgen. 

Daarom dat ik zeg : persoonlijk zou ik geen gel aanraden.... perfect mogelijk dus dat jij een andere ervaring heeft met gel, niet?

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag