Buur laten meebetalen voor onderschoeiingswerken?

3

Buur laten meebetalen voor onderschoeiingswerken?

Eklis
Eklis
#Fundering · 5 jaren geleden

Recent een bouwgrond gekocht. Tot 2010 stond er een oude 3-gevelhoeve op.

Toen deze werd afgebroken, beelf de overige, gelijkaardige 3-gevelhoeve met serieuze gaten in de muur achter.

De toenmalige eigenaar van mijn grond besliste om snel een facademuur op te trekken om de gaten op die manier 'te dichten' (zijn bouwproject werd immers uiteindelijk nooit uitgevoerd). Deze muur staat volledig op mijn grond.

De toenmalige buur heeft echter van de gelegenheid geproficteerd om deze facademuur door te trekken als/in zijn achtergevel. Vooraan is er een vertikale voeg zichtbaar, achteraan dus niet, lijkt de muur van zijn huis te zijn. Zijn dak, dakgoten, ... liggen volledig op deze muur.

De verzekeraar heeft me aangeraden deze muur te laten staan; de gevel van de buur zou anders moeten doorgeslepen worden (door hemzelf??), etc. Er zijn echter vragen over de fundering, zowel van de muur als algemeen het huis van de buur.

De eerste werken worden dus onderschoeiingswerken. Kan ik van de buur verwachten om een deel van de kosten op te nemen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Hier zijn 3 aandachtspunten: uw eigendomsgrenzen en gepaardgaande verjaring na 30 jaar, de onderschoeiing van de scheimuur en uw nieuwbouwproject.

Nieuwbouw:

De scheimuur van uw nieuwe woning met de buur moet een U-waarde hebben van maximaal 0.6W/m²K. Dit betekent dat u isolatie tegen de bestaande muur moet aanbrengen en vervolgens uw eigen (dragende?) scheimuur moet oprichten. Gewoonlijk wordt een 4cm geluidswerende isolatie genomen zoals Isover Partywall. 

Heeft uw buur de oude bestaande gevel binnen zijn woning volledig afgebroken en is de nieuwe muur zijn scheimuur geworden? Of heeft hij zelf ook isolatie aangebracht tussen de oude en nieuwe muur?  Wanneer heeft hij de verbouwingen gedaan, is er een bouwvergunning afgeleverd destijds?

Vermoedelijk zal de bestaande gevel  voor u geen enkel nut hebben, behalve dan dat hij uw nieuwe op te richten muur + isolatie zal beschermen. Hier van uitgaande kan u overname vragen van strookje grond (de halve breedte van de oude muur + de breedte van reeds bestaande nieuwe muur + 2cm (halve dikte isolatie) + uw aandeel in de bestaande scheimuur.

Onderschoeiing:

De last ligt volledig bij degene die het nodig heeft. De onderschoeiing moet in elk geval over de voorziene lengte gebeuren met een dikte van 20 à 30cm. Die kost is iets dat u volledig zelf volledig zal moeten dragen. Indien later de onderschoeiing ook tot nut en noodzakelijk is voor zijn woning zou u een overname kunnen vorderen.

Maar sluit zeker een ABR-verzekering af voor de aanvang van de bouwwerken. Vraag zeker ook de verzekering van die aannemer op, de vrijstelling per schadegeval is ook belangrijk. Bij onderschoeiing moet je er vanuitgaan dat de scheimuur enkele millimeters zal zakken met mogelijk barsten in de bepleistering bij de buur.

Bekijk ook eens of het plaatsen van geboorde palen naast de scheimuur ipv onderschoeien  geen voordeel oplevert. U verliest dan wel meer ruimte in de kelder maar het houdt minder risico's in op schade bij de buur. 

Verjaring:

Indien u niets onderneemt wordt uw buur na 30 jaar eigenaar van de grond en de muur tot waar zijn dak komt. Dus dat moet ook in het reine worden getrokken.

0
Eklis
Eklis
0 1 Bouwer
5 jaren geleden

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord!

De landmeter ging advies geven over wat 'administratief' te doen met de muur, maar in de verlofperiode loopt alles precies wat trager :)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag