3

Uitkopen expartner

Nely
Nely
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Beste

In november kochten ik en mijn ex partner een huis. Nu gaan we uiteen en ik wil hem uitkopen.

Ik bezit 70%, hij 30% van het huis.

Mijn en zijn advocaat maakten volgende berekening: 30% van aankoopwaarde huis - helft van actuele openstaande lening van mijn ex.

Op de lening is de verdeling wel 50/50.

Nu zijn advocaat schreef onderaan nog het volgende: buiten het terug te betalen bedrag dient er ook rekening gehouden te worden met de eigen inbreng. '

Mijn ex is nu ook het uittreksel van zij' storting van de eigen inbreng aan het opvragen via mij. 

Iemand enig idee wat er juist bedoeld wordt met 'eigen inbreng'? 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

Je kan niet 50/50 terugbetalen als het huis 70/30 geschreven is. Ws heb jij 70% ingebracht uit eigen middelen en de ex partner 30%.  

Druk die eigen inbreng uit in percentage van de aankoopprijs plus kosten.  Jij hebt x€.  Ex y€. Dus x% en y%

Het terugbetaalde kapttaal is dan voor elk de helft.  Druk dit uit als percentage van de overeengekomen waarde na verkoopskosten.  Elk z€.  Dus z%

verkopende ex heeft recht op y%+z%

De inhoud van de aankoopakte is belangrijk want dit kan bijsturend zijn. 

Voorbeeld:  

Huis gekocht voor 300.000€ (incl alle kosten).  Inbreng resp 105k€ en 45k€: 35% en 15%  (70/30)

40 k€ kapitaal samen terugbetaald. Huis kan nu verkocht worden voor 400 k€.  Dus elk al 5% terugbetaald.  Je zou kunnen discuteren dat je samen al 40/300 (6,67%) terugbetaald hebt ...

Ex krijgt dus 15%+5% ofte 20% van 400k€ ofte 80 k€.  Ofte 15%+6,67% ...  Eerste is de optelsom van inbreng 45k€, 20k€ terugbetaling en meerwaarde.   Ex krijgt nog een extraatje omdat jij overneemt aan 1% registratie en ex later de volle registratie moet ophoesten. 

0
Nely
Nely
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Amai sorry maar dit is ingewikkeld. 

Kan je het even gemakkelijker uitleggen en eventueel met deze cijfers

Aankoop 365 000, mijn inbreng 170 000, ex 15 800. Bedoeling is dat ik het overneem en er dus geen verkoop is.

8maanden uitbetaling van lening

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Vanaf 1 januari veranderen de regels rond registratierechten bij een tweede woning. Minister Weyts wil strengere regels om misbruik te voorkomen.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Hoe zorg je ervoor dat jouw woning of appartement aantrekkelijk blijft voor huurders? Met deze aanpassingen verbeter je de leefbaarheid en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag