draagkracht houten dak voldoende voor groen dak?

3

draagkracht houten dak voldoende voor groen dak?

Anne85
Anne85
#Dak · 5 jaren geleden

Ik had graag van een bestaand plat dak een groen dak gemaakt. Is dit mogelijk? Betreft een houten balkenlaag van vuren of grenen balken, 6 x 14cm met een hoh van 43cm. Dak zelf is 4m x 4m, overspanning van muur tot muur is 4m, geen tussensteunpunten.

Wat is de draagkracht van deze constructie in kg/m²?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

ik heb 2 plattedaken, het onderste is precies zo groot als het jouwe met dezelfde balken op de cm na dezelfde afstand.

Het antwoord is nee, dit dak is er niet op berekend. Een groendak houdt ook substraatlaag in die helemaal met water verzadigd geraakt bij regendagen. Plus een dak moet bovendien eigengewicht en windlasten bij stormwind en eventuele sneeuwlaag torsen. boven dit alles wordt een ruime reserve berekend voor zekerheid en onvoorziene omstandigheden.

Wat wel kan is een isolatielaag omdat dit lichte PIRplaten zijn die weinig extra gewicht per m² meebrengen

0
Christoph83
Christoph83
0 3 Verbouwer
5 jaren geleden

Neen de balken zijn te klein om zo een gewicht te dragen. We spreken van een wind en sneeuw belasting, een gebruikersbelasting en de belasting van het groen dak ofwel 250kg/m².

Uw balken liggen te ver uit elkaar hiervoor (maximum 25cm) + zijn te licht (14cm is echt te weinig). 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Wil je een hellend dak plaatsen of renoveren? Lees meer over isolatie, dakbedekking en slimme integraties zoals zonnepanelen en dakvensters.

Lees meer

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Benieuwd naar de prijs van een nieuw dak? Ontdek wat een nieuw dak kost per vierkante meter, welke premies er zijn en hoe je kan besparen.

Lees meer

Zit je regenpijp of dakgoot verstopt? Zo maak je ze weer bladvrij

Zit je regenpijp of dakgoot verstopt? Zo maak je ze weer bladvrij

De herfst is het moment bij uitstek om je dakgoot bladvrij te maken. Hoe herken je een verstopte dakgoot en hoe reinig je je goot?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag