2

Ventilatie Badkamer of in hele huis

mdt
mdt
#Ventilatie · 5 jaren geleden

Hallo, 

Ons huis, gebouwd 1990, heeft geen ventilatie. Dak en Ramen zijn we aan het vernieuwen en beter isoleren. Badkamer heeft een velux maar geen ventilatie, wat vooral in de winter erg ambetant is. raam open om te verluchten bij 0° of kouder ... :(

Met oog op de toekomst, zou ik graag badkamer ventilatie installeren. of zou het beter zijn direct de hele woning te doen? We zitten natuurlijk wel nog met een keuken en dampkap vanuit 1990 en ook houtkachel (die wel sinds kort lucht zuigt van buiten). een ventilatie enkel voor de bovenverdieping is ook niet echt aangewezen dacht ik. 

Hou ik het dan best bij badkamer ventilatie, of ga ik toch verder?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het beste is natuurlijk een balansventilatie plaatsen (systeem D). Met de warmte van de afgevoerde lucht uit de woning wordt de aangezogen lucht opgewarmd (ongeveer 1° verlies). Hierdoor bekomt u een aangename ventilatie in alle kamers waar een ventilatiemond is voorzien en wordt in alle kamers de kilte gebroken tijdens de winter. De afzuiging gebeurt in de "vochtige" vertrekken zoals WC, badkamer en keuken. Alle warmte wordt gerecupereerd ook deze komende van de cassettehaard, condensatiedroogkast,... en dat geeft toch een aanzienlijke energiebesparing. Nadeel is dat u een ventilatieleiding moet aanleggen, maar hier zijn er verschillende fabrikanten die ventilatiekanalen op de markt brengen.

Het grote nadeel van het ventilatiesysteem C en verbeterde versies (afzuiging via badkamer) is dat de buitenlucht onverwarmd doorheen ventilatieroosters in de vensters wordt aangezogen en dat geeft in de winter soms een heel oncomfortabel gevoel, naast natuurlijk het warmteverlies.

Wij hebben zelf ook een dampkap met afzuiging naar buiten, maar wij ondervinden hiervan geen hinder. Een dampkap met binnenwaartse ventilatie zou energetisch natuurlijk beter zijn, maar dan zit je met de koolstoffilters die toch vrij duur zijn en ook vlug moeten vervangen worden bij vet- en olierijke warme bereidingen. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een gezond huis begint hier: zo kies je de juiste ventilatie-unit

Een gezond huis begint hier: zo kies je de juiste ventilatie-unit

Een ventilatie-unit zorgt voor een gezond binnenklimaat. Ontdek welk type het beste past bij jouw woning en renovatie.

Lees meer

Beter binnenklimaat met mechanische ventilatie: zo werkt het

Beter binnenklimaat met mechanische ventilatie: zo werkt het

Ontdek hoe mechanische ventilatie werkt, welke types er zijn, wat het kost en hoe je energiezuinig ventileert in elke woning.

Lees meer

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Is de lucht in jouw huis te droog of te vochtig? Ontdek de gevolgen en zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis dankzij deze tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag