6

plat dak na-isoleren buitenkant

Dubbelo2
Dubbelo2
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo,

Een deel van mijn huis, uit 1975 (garage, bijkeuken en tuinkamer) hebben een platdak dat van binnenuit geisoleerd is met 5 cm glaswol. Het glaswol ligt niet heel strak tegen het dakbeschot (spaanplaat) aan en er is geen folie gebruikt dus er is wat ventilatie tussen isolatie en dakbeschot en tussen isolatie en plafond. Het plafond bestaat uit houtwol-cement platen (nog zichtbaar in de garage), deze zijn zin de bijkeuken en tuinkamer weggewerkt met een open constructie van latten (0,5 cm van elkaar af).

Nu wil ik mijn dak beter laten isoleren en direct ook bitumen laten vervangen. Idsoleren gaat gebeuren met 7cm PIR aan de buitenkant gelegd op een damremmende laag folie.

In de garage kan ik het glaswol eenvoudig verwijderen.

Ik heb een paar uitgangspnten:

- ik wil niet het hele dakbeschot laten vervangen (dus oude isolatie vanaf buiten verwijderen zal niet gaan)

- ik wil het plafond niet openbreken omdat er een ziek famlielid bedlederig in eie kamer ligt.

Is het mogelijk nu toch te isoleren met PIR aan de buitenzijde? Wat zijn de risico's en wat moet ik zeker wél en niet doen.

Ik heb al verschillende dakdekkers laten komen maar die hebben niet allemaal hetzelfde verhaal. De een zeg: spaanplaten MOETEN eraf, dan ander zegt: nee dat is niet nodig. 

Het dakbeschot vervangen is een flinke kostenpost, vandaar mijn vraag

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

op een huis van 1935 heb ik zelf alles in platdak. en al van 2005 beginnen i het isolatieverhaal van laagenergiehuizen te interesseren. je kan je wel voorstellen dat van platte daken dus uitgebreid alle mogelijkheden en beperkingen in  kaart gebracht heb. Op een wetenschappelijke wijze onderbouwd zelfs.

Je kan allicht de kwaliteit van je spaanplaat checken van in je garage. Bij mij was dit in mijn garage een ramp (verkruimelend en dus niet meer stevig en dus aan het rotten: oude bitumenroofing zweet namelijk en die spaanplaat nam duidelijk alle vocht op als een spons) en heb ik dit helemaal moeten uitbreken tot op de naakte balken. ik heb er dan zelf nieuwe OSBplaten opgeschroefd.
Als je oude dak nooit lek geweest is, is je beplating wellicht niet rot en laat je dat er gewoon op. De oude roofing dient dan als dampschermlaag voor onder je isolatie. alleen is 7cm PIR bitter weinig.
De PIRplaten worden er gewoon met montageschuim op verkleefd. daarboven komt dan uw nieuwe dakbedekking en ik zou hiervoor wel kamerbreed EPDM kiezen, dan ben je voor 30 tot 50 jaar gerust.

De regels voor dampschermfolie en onderdak zijn totaal anders bij een platdak in vergelijking met een hellend dak. Ook de dikste isolatielaag komt bovenop je dakvloer wat bij hellende daken zelden het geval is. De benadering qua bouwfysica is daarom helemaal anders en men kan niet verwachten dat aannemers daarvan op de hoogte zijn, maar wel dat ze de regelgeving van het WTCB nauwgezet volgen zelfs al begrijpen ze het waarom niet.

En het is niet de materiaalkost maar de werkuren die dakbeschot vervangen duur maakt. temeer omdat er ook nog extra uren steken in de afbraak en kosten in de afvoer van dat bouwafval.

0
Dubbelo2
Dubbelo2
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Dank je wel Carl.

De spaanplaten zijn nog goed alleen zit er in 1 plaat een breuk, waardoor het dak boven wat veert. Ik heb geen lekkages.

Op de huidige bitumen ligt een aantal cm grind, dus dat moet er sowieso af. En omdat dat ws verkleefd is met de oude bitumen moet daarom de bitumen er ook af.

De dakdekkers stellen voor dat het beste is: dakbedekking eraf, oude spaanplaten allemaal verwijderen, oude isolatie van boven eruit halen, nieuwe underlayment-platen bevestigen , daarop een dampwerende laag folie, PIR (ier is niet meer ruimte dan 7 cm, anders moet de hele dakrand laten vernieuwen en die is pas 7 jaar oud) en dan twee-laags bitumen.

Eén dakdekker stelt voor: dakbedekking eraf, slechte plek/plaat vervangen, dampwerende folie, PIR, 2 -laags-bitumen. Maar omdat de oude isolatie dan blijft zitten stelt hij voor om van bovenaf te beluchten door 6 beluchtingen te plaatsen die door de dakbedekking heen de PIR beluchtigen?? Maar daar snap ik werkelijk niks van. Dat kan toch niet helpen tegen evt condens tussen oude isolatie en dakplaat?? En bovendien zie ik nergens in de buurt op vergelijkbare huizen deze pijpjes staan na isoleren. Hij beweert dan dat mensen daarvan af zien vanwege de kosten maar die pijpen kosten iets van 45 euro dus dat zijn nou niet de hoogste kosten.

Het is inderdaad het afvoer van de dakbedekking/ grind/ platen die de prijs zo opdrijft. dat liep bij een begroting op tot 1750 euro, terwijl de hele klus (uitgezonderd de underlaymentplaten leggen) rond de 5000 lag...

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik weet niet wat je precies bedoelt met spaanplaten, maar als het over die typische harde houtvezelplaten gaat en niet over osb of multiplex dan zullen die ongetwijfeld veel geleden hebben van condensatie die zich regelmatig aan de onderkant ervan gevormd moet hebben. Er was immers geen dampscherm aanwezig en dan is zoiets onvermijdelijk.

De breuk die je in de ene plaat al hebt opgemerkt duidt hier hoogswaarschijnlijk op, zulke platen buigen niet zomaar door, de stevigheid is er uitgeraakt door de regelmatige vochtopname.

Als mijn vermoeden over het type dakplaten klopt dan zou ik die zeker vervangen.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

@Dubbelo2
beluchtingspijpjes??? wat is dan het nut van isolatie als men de buitentemperatuur introduceert onder het dakbeschot???
en geen enkele die EPDM in 1 stuk voorstelt in plaats van bitumenrollen? 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Beste, die dakwerker met zijn verluchtingspijpjes zou ik zeker niet nemen, die beschikt volgens mii niet over voldoende kennis.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag