ik woon in een appartementsblok van het bouwjaar 1978... mijn zekerings kast heeft geen stroomverliesschakelaar. ik heb 3 plons met 16 ampere e 1 voor het licht 10 ampere.
is een stroomverliesschakelaar verplicht in een gebouw van bouwjaar 1978 ?
Sinds 1981 bestaat het AREI (Algemeen Reglement op Elektrische Installaties). En dat is met ingang van die wet van toepassing op alle elektrische installaties. Er waren wel een tiental afwijkingen toegestaan voor woningen waar de elektrische installatie dateerde van voor 01 oktober 1981. Maar de algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA was van dan af verplichtend. Omdat de overheid merkte dat er in feite geen of weinig gevolg werd gegeven aan dit reglement voor bestaande woningen heeft zij de verplichting opgelegd bij de verkoop de installatie te laten controleren en de koper te verplichten de installatie in orde te brengen (alhoewel daar ook geen controle op is). Echte ernstige problemen voor de eigenaar doen zich pas voor bij een dodelijk ongeval door elektrocutie. Als na onderzoek blijkt dat de dood te wijten is aan het ontbreken van een verliesstroomschakelaar, zou ik toch niet in de schoenen van de eigenaar willen staan.
Dus concreet: sinds 1981 is een verliesstroomschakelaar verplicht. Best plaatst u een nieuwe zekeringenkast met automaten en de verliesstroomschakelaars. Oude zekeringenkasten zijn gewoonlïjk te ondiep om de huidige automaten te plaatsen. Vergeet ook de aarding niet.
Voor de volledigheid is een bijkomende verliesstroomschakelaar max 30mA vereist voor het elektrisch gedeelte in de badkamer, vaatwas- en wasmachines. Hetgeen in de praktijk gebeurt is dat een gedeelte van de installatie via de verliesstroomschakelaar 30mA en 300mA wordt gevoed en het overige enkel via de 300mA.