4

gasleiding diameter

mdi
mdi
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ivm gaskeuring.
We leggen onze gasleidingen zelf.
Voor gasfornuis in de keuken hebben we wicu 15mm gekocht.
Wicu vinden we veiliger aangezien er geen koppelingen zijn en dat we ineens volledige afstand kunnen leggen.
Echter verschillende personen beweren dat dit niet goedgekeurd zal zijn.
Hoelang mag je gaan met 15mm? Er zijn geen extreme bochten op onze route.
Hoofdleiding tot de ketel is PLT 25mm.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je mag zeker wicu gebruiken als gasleiding,  wel dien je rekening te houden met het totale vermogen van je gaskookplaat dit in verband met afstand en diameter van je gasleiding. Wicu en plt buis moet je volgens de wet mechanisch afschermen met een metalen plaat van minimum 2 mm dikte, dit om de buis te beschermen tegen mechanische invloeden zoals boren in de vloer of kappen , ik zelf laat mij platen knippen op 8 cm en 15 graden plooien, die leg ik dan op mijn buizen en bevestig deze dan op de vloer met bandijzer

0
mdi
mdi
0 6 Bouwer
5 jaren geleden

En hoe bereken je misschien welke diameter buis je moet nemen? 

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
5 jaren geleden

Je moet het maximum vermogen van elk toestel kennen, dan de afstand van de gasmeter tot het toestel, het aantal bochten en hoeveel hoogteverschil er is tussen gasmeter en toestellen dit zowel voor toestellen die hoger staan alsook die lager staan.ook doet je op voorhand weten welke soort gasbuis je wil gebruiken, staal , koper, plt buis ,enz. Op de site van BTV controle kan je een berekening doen in een Excel file

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de verwarming van de toekomst?

Wat is de verwarming van de toekomst?

Verwarmingsexpert Patrick O ziet de warmtepomp als de verwarming van de toekomst. Al zijn er nog heel wat uitdagingen.

Lees meer

Luchtverwarming: je woning ventileren, verwarmen en koelen

Luchtverwarming: je woning ventileren, verwarmen en koelen

Bij luchtverwarming worden ventilatie, verwarming en/of koeling in één systeem geïntegreerd. Ontdek hoe luchtverwarming precies werkt.

Lees meer

Verplicht onderhoud voor verwarmingsketels: zo vaak moet je je ketel onderhouden

Verplicht onderhoud voor verwarmingsketels: zo vaak moet je je ketel onderhouden

Het onderhoud van je verwarmingsketel is wettelijk verplicht. Ontdek hoe vaak je je stookolie- of gasketel moet laten controleren en wat de prijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag