5

fundering - bekisting wegnemen ?

thvr2000
thvr2000
#Fundering · 5 jaren geleden

Beste,

Binnenkort plaats ik achter in mijn tuin een demontabele container van pakweg 4x2x2 m (LxBxH). De meer precieze afmetingen van het grondplan zijn 3805 x 2060 mm. Het grondplan bestaat uit een metalen kader, waarin OSB platen gevat zitten. Dit zgn. fundatieplan weegt zowat 180 kg, de wanden en het dak zijn lichter.
Om het grondoppervlak te ondersteunen wordt aangeraden om onder het metalen frame een fundering aan te brengen.
Mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een dergelijke constructie hebben mij aangeraden om hiervoor op de vier uithoeken van die rechthoekige basis telkens een betonfundering te gieten van 45x45x35 cm (vierkant, met 35 als hoogte), en in het midden van de lengte een fundering van 25x ca 90 cm.

Voor de bekisting wordt gebruik gemaakt van betonplex 18 mm.
Op die fundering komen dan in de 4 hoeken telkens 2 volle betonblokken te liggen van 39x19x19 cm, naast elkaar. In het midden van de lange zijde twee dito blokken in elkaars verlengde.
Het terrein is lichtjes hellend. Eén hoekpunt van de betonnen fundering komt gelijk met het maaiveld, de drie andere hoeken steken er iets meerboven uit, zegge 10 à 15 cm.

Nu is mijn vraag of het kwaad kan om de bekisting te laten steken. Misschien zal ze op termijn wegrotten? Ik verwacht niet dat hierdoor de betonnen fundering zou kunen "schuiven".
Ik zie trouwens niet in hoe de bekisting kan verwijderd worden, als de zijden van elk betonblok zijn "ingepakt" in een bekisting die grotendeels in de grond zit, en de vier kanten ervan met vijzen aan mekaar zijn gemaakt, of er zou eerst rondomrond moeten worden gegraven.
De bekisting mag dan "één met het beton zijn" (zie Mag ik eender welke plank gebruiken voor mijn bekisting?" op het forum), op termijn zal de betonplex  toch worden aangetast?

Een tweede vraag is of de "kopse" kanten van de betonplex, waar de plaat (250x125 cm) is verzaagd, moeten worden behandeld met een produkt om ze meer vochtwerend te maken?

Dank bij voorbaat!

thvr2000

Alle reacties

0
john mentens
john mentens
2 17 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste,

Beschouw dit als een verloren bekisting; zorg alleen dat je beton, al dan niet voorzien van betonijzer van goede kwaliteit is en gebruik bv valiesplanken om je bekisting te maken. Zorg ook voor een waterdicht membraam om vochtopname via de betonnen poten te voorkomen, bv EPDM of iets dergelijks.

Mvg,

Den John 

0
thvr2000
thvr2000
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste John,

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

thvr2000

0
erik52janssens
erik52janssens
2 83 Andere particulier
5 jaren geleden

Hallo,

Betonfles laten zitten voor weg te rotten zal eenduur grapje zijn want die rotten traag weg, ik zou erder gaan voor osb platen 18 mm , die rotten sneller weg als ze in de grond zitten .

Met de tijd of jaren kun je zelf het bovenste gedeelte van de platen dubbel knakken en dat kun je met betonplex niet  ( mits dat ze trag rotten )

Als je een container zet zou ik voor de hoeken een rubbere tegel voorzien op elke hoek dan maken ze minder snel roest met de grond ( regen )en je container gaat ook gemakklijker open mits hij niet op de bodem rust, wel eenrubbere tegel voorzien van ongeveer 2 cm Je kan je container ook pas zetten door meer rubbere tegels op elkaar te leggen,, of anders staat ook alles in je container uit de pas . Je beton mag ook pas zijn met je osb platen trek gemekklijker af , met een rijlaat . 

Als je container pas wilt krijgen kun je ook werken met azobè balken die rotten niet met de jaren en daar kun je ,je 10 cm gemakklijker mee uit vullen .

Je moet gaan rubbber tegels gebruiken ( zijn wel goedkoop ) je kunt ook een balk gebruiken van azobè hout dat rot niet maar is wel duurder .Voor te gebruiken wel op de kopse kanten.

0
thvr2000
thvr2000
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste Erik,

Vriendelijk bedankt!

thvr2000

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag