kan buurman ten allen tijden bouwovertreding regulariseren of kunnen wij herstel eisen

4

kan buurman ten allen tijden bouwovertreding regulariseren of kunnen wij herstel eisen

hullabulooza1990
hullabulooza1990
#Veranda en bijgebouwen · 5 jaren geleden

hallo,

mijn buurman heeft onlangs een terrasoverkapping aanpalend achter aan zijn woning laten plaatsen. deze is 3,5 op 4,5m die tot op 1m van de perceelsgrens komt ( ong 3m hoog).

de overkapping sluit naadloos aan op het bijgebouw van 12m dat ook reeds op 1m van de grens staat ( volgens de verkavelingsvoorschriften mag een uitbreiding van het hoofdvolume tot op 1m van de grens voor zover max 40m² en max 12m lang- hier is hij dus in regel met de voorschriften)

daarnaast overschrijdt hij ook de maximaal toegestane bouwdiepte ( aangezien reeds volgebouwt zonder de overkapping)

samen met zijn tuinhuis van 4mop 6m ( en idd, de langste zijde op 1 van onze grens en 3m hoog) zorgt dit voor een quasi onafgebroken muur van 19m ( er zit nog 3-4m vrij tussen tuinhuis en overkapping)

we hebben ( na eerst telefonisch inlichtingen te nemen bij de gemeente) hem hierop aangesproken dat deze werken eigenlijk vergund moesten zijn. hij beweert echter van niet en zegt hierin gesteund te zijn door zijn architect.

we hebben dan maar via mail de situatie uitgelegd aan de gemeente ( met foto's) en zij blijven ons bevestigen dat een vergunning verplicht is ( ik heb in men mail gevraagd geen dossier op te starten aangezien ik liever in der minne wou regelen). ook nu blijft hij voet bij stuk houden en deed hij er zelf een schep bovenop door de overkapping langs de grens dicht te maken via hout ( dus echt een muur nu)

de hele muur op 1m van de grens zorgt voor erg veel en erg lang schaduw in het voor en najaar, in de zomer is de zon hoog genoeg. daarnaast is het ook gewoon erg lelijk en totaal niet samenhorend qua materialen

indien de overkapping op 3m van de grens zou staan, hebben wij uiteraard geen bezwaar want dan zien we ze niet meer en zorgt ze niet voor nog meer schaduw, uit alles blijkt dat hij hiertoe niet bereid is

we overwegen ernstig klacht in te dienen bij de gemeente wegens de bouwovertreding maar nu komt men vraag: kan hij dit zomaar regulariseren als wij melding maken van de overtreding of kunnen we ook afdwingen dat hij de overkapping moet verwijderen/verplaatsen?

alvast bedankt!

.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Is de terrsoverkapping tegen het huis gebouwd of is het losstaand?

Heb je er echt zoveel hinder van? Wat als er nu een gesloten omheining stond? Dan had je ook schaduw.

0
hullabulooza1990
hullabulooza1990
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Jep tegen de woning aangebouwd.

Mijn vraag is vooral of hij de overtreding met quasi zekerheid kan regulariseren ondanks dat zijn constructie volledig buiten de verkavelingsvoorschriften valt ( dus in principe openbaar onderzoek vereist) als we zouden klacht indienen of dat we dat toch enigzins kunnen tegenhouden?

Zoals reeds gezegd als hij de constructie 2m verder van de grens zou zetten bouwt hij voor mijn part zonder vergunning tot het einde van zijn tuin...

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Als je buur niet wil luisteren naar je argumenten zal je toch klacht moeten indienen, er rest niets anders. Dat gaat wel tot een verzuurde relatie leiden, dus let even op dat jezelf met alles in orde bent voor je klacht indient.

Je moet denken dat een bepaald type van mensen erop rekenen dat je net omwille van de groede vrede geen klacht zal indienen en dat ze alles mogen. Je hebt het in eerste instantie hem hier al op aangesproken dus hij heeft de kans gehad om dit recht te zetten.

Hij had al een meldingsplicht maar een overkapping op minder dan drie meter van de perceelsgrens (zijtuin) of minder dan 2 meter in de achtertuin moet altijd vergund zijn.

Ik denk dat je zijn uitleg 'gesteund door zijn architect' ook met een korreltje zout moet nemen. Voor zo een afdak is helemaal geen architect nodig.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Deze beslissingen moet je nemen als je een carport plaatst

Deze beslissingen moet je nemen als je een carport plaatst

Als je voor een carport kiest, moet je nog verschillende beslissingen nemen: losstaand of tegen de woning, hout of staal, welke dakbedekking, ... ?

Lees meer

Wellness in je tuin? Belgische fabrikant introduceert sauna in mortex

Wellness in je tuin? Belgische fabrikant introduceert sauna in mortex

Je eigen wellnessruimte in je tuin? Thermalux stelt met de MOR-saunacollectie de eerste buitensauna voor die volledig bekleed is met mortex.

Lees meer

Voor elke veranda de juiste zonwering: ontdek de opties en hun prijs

Voor elke veranda de juiste zonwering: ontdek de opties en hun prijs

Wil je op warme dagen in je veranda kunnen genieten, dan is zonwering een must. Ontdek welke soort zonwering voor jouw veranda het meest geschikt is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag