Onderdakaansluiting op dakgoot

4

Onderdakaansluiting op dakgoot

mark-1
mark-1
#Dak · 5 jaren geleden

Beste,

Is deze aansluiting (zie bijlage) van onderdak naar dakgoot (dakhelling 20°), zowel qua vochtafvoer onder pannen (Monier Postel 20 stormpan) als onderdakverluchting, correct?

Indien niet, hoe deze aansluiting dan wel correct uitvoeren op dakgoot?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

dit viel me meteen op en stoort me het meest:
Water op onderdak kan niet naar dakgoot doorstromen.

om een of andere reden werd die dakgootplank 5 tot 10cm te hoog gemonteerd opdat én vochtafvoer én onderdakverluchting mogelijk zou worden. 
waarom wordt de goot niet iets lager gemonteerd? je gaat eens moeten opmeten hoeveel cm die staande plank te hoog uitkomt voor een normale waterafvloei vanaf het onderdakscherm. je kan die wel een paar cm afzagen zodat die minder hoog uitsteekt, maar de dakgoot moet wel voldoende hoogte hebben en op een foto is dit voor mij moeilijk in te schatten. zoals het ook moeilijk te zien is of de goot niet vor de hele mep kan lager gemonteerd, of allebei als het op genoeg centimeters winnen aankomt.

0
mark-1
mark-1
0 9 Bouwer
5 jaren geleden

Dank voor je reactie Carl!

Dakgoot mag/kan niet lager. Op dakgoot plank is een panlat aangebracht om te verhogen. Zo  komen de onderste pannen op dezelfde hoogte naar de dakgoot.

Vraag: De extra panlat die aangebracht is op de dakgoot plank verwijderen en tegelijkertijd verliesplank aanbrengen, en vervolgens onderdak terugplaatsen. Daarna op onderdak (Koramic) / verliesplank een ventilerende panlat aanbrengen, waardoor de pannen (Monier Postel 20 / dakhelling 20°) terug op hoogte komen. Is dit een goede / correcte werkwijze? Alvast bedankt!

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

het is allemaal wel moeilijk om het met tekst te volgen zonder dat er tekeningen/schetsen bij gemaakt worden.
Maar ik begrijp wel dat je de gefotografeerde noodlottige keuze weglaat en een work-around gevonden hebt voor zowel het onderdakscherm strak (en ditmaal afwaterend) aan te brengen alsook een bevestiging voor onderste pannenrijsoort panlat te voorzien van een niet-storende aard.

soms denkt men bij bouwconstructies dat een enigszins ongelukkige situatie een noodzakelijk kwaad is maar met wat creativiteit kan er een variante aangebracht worden waarbij ogenschijnlijk tegengestelde dingen toch beide kunnen.
ik kan u verzekeren dat voor mijn verbouwingen ik ook al heel wat creatief denkwerk en herontwerp van details heb gedaan en dat dit niet op zich de meest gebruikte mainstream-werkwijzen zijn. Out-of-the-box-denken. ik wens u heel veel succes toe met uw hele project.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Benieuwd naar de prijs van een nieuw dak? Ontdek wat een nieuw dak kost per vierkante meter, welke premies er zijn en hoe je kan besparen.

Lees meer

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Wil je een hellend dak plaatsen of renoveren? Lees meer over isolatie, dakbedekking en slimme integraties zoals zonnepanelen en dakvensters.

Lees meer

3 tips voor een perfect groendak

3 tips voor een perfect groendak

Een groendak heeft tal van voordelen. Maar er zijn ook enkele aandachtspunten. We zetten enkele tips voor jou op een rij.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag