5

Elektriciteits op zolder

mdt
mdt
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Hallo,

ons dak gaat vernieuwd worden, kruipzolder zal nu ook beter geïsoleerd zijn. Maar er is nog geen elektriciteit voorhanden. Geen idee of er voorziening is. Maar mijn idee zou zijn om gewoon via kabel naar verdiep onder de zolder via stekker en stopcontact elektriciteit te voorzien. Op zolder dan een stopcontact en 2 of 3 neonlampen.

tis een kruipzolder dus veel zal daar niet gebeuren. Mogelijks later een ventilatie Ofzo... is dit een goede opzet of zijn er alternatieven?

kabel die ik zou gebruiken, 2,5mm flexibele

alvast bedankt,

m

Alle reacties

0
raytevree
raytevree
0 4 Bouwer
5 jaren geleden

Er zijn vele alternatieve maar je geef er zelf al één. Ik zou er niet te veel werk van maken, dus ja goed wat je zelf schrijft of je wilt er een wietplantage van maken omdat je het ook over ventilatie heb.. haha

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
5 jaren geleden

Voor een vaste installatie : voorzie een aparte automaat en neem 2,5 mm² XVB.

Jouw oplossing is OK maar dan zou ik het als een niet-vaste installatie beschouwen en de stekker van die soepele voedingskabel dan ook steeds uit het stopcontact halen op het ogenblik dat ik niet op die zolder hoef te zijn.

0
raytevree
raytevree
0 4 Bouwer
5 jaren geleden

Waarschijnlijk heb je ook je cvketel, afzuiginstallatie of wasmachine boven staan op een eigen groep, dus zou ik gewoon vanaf dat punt je stroom pakken omdat het maar om een zeer laag verbruik gaat. Het kan, maar persoonlijk om voor dat kleine beetje een extra 16A automaat bij te plaatsen en XVB kabel naar boven te trekken iets overdreven naar mijn idee, plus dat het vaak een hoop gedoe is, maar goed ieder zijn eigen ding. Weet ook niet of je kruipzolder van hout of beton is maar mocht je wel voor een XVB kabel gaan vanaf de groepenkast neem dan wel een XVB-F2 of tegenwoordig een XVB Cca (brandveilig) 2,5mm kabel. Let ook op niet meer dan 4 groepen op 1 aardlek!

Laat ook nog even wat weten van hoe je het uiteindelijk heb gefixt.. 

Succes!

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

ik zou het ook zo doen voor een paar lampen en ÉÉN stopcontact. 2,5mm soepel, een stekker eraan en een verdiep lager in uw geaard stopcontact. Anders ben je met allerlei uitbreidingsregels en extra kastjes of extra zekeringautomaten bezig en kost het je een halve dag werk en nog eens een halve dag rondshoppen daarvoor

Voor de ventilatieunit moet je wel later een permanente oplossing uitvoeren. Maar ook die verbruikt slechts maximum een 100 Watt, dat is minder dan een halve ampere, een sofzuiger verbruikt er vele keren meer!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Wil je een stopcontact plaatsen of verlichting vervangen in je badkamer? Ontdek welke voorzorgen je moet nemen op vlak van elektriciteit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag