4

Buitenmuur te kaal?

Danielle ❤ V.R.
Danielle ❤ V.R.
#Muren · 5 jaren geleden

Hoi,

Zal eerst even de situatie schetsen vooraleer de vraag te stellen. 

Wij wonen (als eigenaar) in een appartement van een complex van 7 wooneenheden. Het complex is destijds opgetrokken tegen een 4-tal oude rijhuizen( van eenzelfde eigenares) Ongeveer 3,5j geleden hebben ze de huizen gedwongen afgebroken en hebben ze volgens mij de muur "bloot" achtergelaten? Zie bijlage
Heb onze syndicus (Orange immo) datzelfde moment gevraagd of onze muur niet bekleedt moet worden (door diegene die de huizen afgebroken hebben) o.w.v. koude, vocht, tocht etc.. (voel de wind op mijn rug wanneer ik op het toilet zit...)
Enfin, wij stellen nu de vraag of jullie ons hierover kunnen adviseren !? Staan wij voor die kosten in en kunnen jullie zeggen of er subsidies bestaan!? Of zijn die kosten voor diegene die alles heeft afgebroken!?

Vriendelijke groeten, 

Danielle

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61448/20200304111435-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=adbb6e32d934822924060e7d3c9b6854https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61448/20200304111326.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c147bbe84f7f7360abc728bf858db15ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61448/screenshot20200312-110048gallery-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6af396270eca42fb22db22cd787480f3

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Uit de foto's kan ik opmaken dat de oude woningen nagenoeg dezelfde hoogte hadden. Jullie bouwheer heeft er in elk geval goed aan gedaan om niet op de gemene muur voort te bouwen of te gebruiken maar een volledig nieuwe muur op te trekken. De nieuwe muur staat volledig op jullie eigendom. Bij de afgebroken scheimuur is het niet zo duidelijk: Was dit oorspronkelijk een gemene muur dwz die voor de helft op jullie perceel staat en voor de andere helft op de grond van de buur? Indien dit een echte gemene muur was dan had jullie bouwheer toelating moeten geven om deze af te breken, maar had hij ook de helft van de afbraakkosten van die muur moeten betalen. In dit geval zal er dus ook nog een strookje grond van +- 14cm jullie eigendom zijn (na te gaan op bouwplannen en/of landmeter). 

Maar zoals hier de situatie zich voordoet kan je de buur niet aanspreken om jullie gevel te isoleren en te bekleden omdat jullie scheimuur volledig op jullie eigendom staat.

De huidige EPB-regelgeving vereist dat tussen 2 gebouwen een U-waarde van maximaal 0.6 moet bekomen worden. Bij aanbouw zal er dus eerst een 4cm isolatie tegen de muur moeten bevestigd worden en vervolgens kan de buur zijn muur optrekken. 

Maar alles hangt ook wat af waar de juiste perceelscheiding zich bevindt om uw rechten te kennen.

0
Danielle ❤ V.R.
Danielle ❤ V.R.
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Hoi Hugo,

Bedankt voor uw reactie.. 

Wat de afstand en regelgeving betreft.. ken ik niets doch fijn van de uiteenzetting! Kan ik weleens achteraan! 

Maar wat ik vooral wil weten (buiten de wetgeving) is of het béter is om de muur in te pakken.. te beschermen!! Want heb de indruk dat het weer er nu serieus invloed op heeft! Tegels barsten etcetera!

Wat zou het kosten om dit te verwezenlijken en zijn hier subsidies voor?

Bij voorbaat dank 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Als de muur zich aan de regenkant bevindt (NW tot ZW) zal bij aanhoudende en hevige regen of storm, het water binnensijpelen doorheen de muur. Om de gevel te bekleden hangt het af van de gekozen isolatie en afwerking (gaande van een versterkte pvc folie tot leien met 12cm isolatie) moet je rekenen op 50 tot 140€ per m2. Best met de buur eens bespreken wat de toekomstplannen zijn met de bouwgrond om de graad van isolatie en afwerking te bepalen. Belangrijk is ook om te weten waar de perceelscheiding juist ligt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Wil je je woning snel isoleren én tegelijkertijd afwerken? Dan zijn sandwichpanelen geschikt. Ontdek meer over de voordelen, prijs en plaatsing.

Lees meer

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Ontdek alles over gevelplinten: wat ze zijn, de voor- en nadelen, materialen, stijlen, prijzen en handige plaatsingstips.

Lees meer

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag