4

Zonevreemde HOB

Lotje1980
Lotje1980
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Wij wonen in een zonevreemde halfopen bebouwing. ( waardevol agrarisch gebied, GEEN kwetsbaar gebied)

Is het mogelijk dat hiernaast nog ooit gebouwd gaat worden?

In de wooncodex vond ik volgend artikel daarover terug.

(16/06/2012- 22/02/2017)

Voor een perceel dat niet voor woningbouw bestemd is, kan desalniettemin een verkavelingsvergunning of een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een eengezinswoning worden afgegeven, indien voldaan is aan alle hiernavolgende voorwaarden :
1° de nieuwe woning is van :
a) hetzij het driegeveltype, in welk geval zij aangebouwd wordt bij een wachtmuur van een bestaande woning op een belendend perceel,
b) hetzij het gesloten bouwtype, in welk geval zij gebouwd wordt op een perceel dat gelegen is tussen twee wachtmuren;
2° het perceel waarop de nieuwe woning opgericht wordt, heeft een oppervlakte van ten hoogste 650 m2;
3° het bouwvolume van de nieuwe woning bedraagt ten hoogste 1 000 m3;
4° de aanpalende bestaande woning of woningen is of zijn per 1 september 2009 op het ogenblik van de vergunningsaanvraag voor de nieuwe woning hoofdzakelijk vergund en niet verkrot.

De mogelijkheden, vermeld in het eerste lid, gelden niet in ruimtelijk kwetsbare gebieden. Zij gelden evenmin in het geval waarin een aanbouw bij de bestaande woning of woningen uitdrukkelijk verboden wordt door een specifiek ruimtelijk uitvoeringsplan of bijzonder plan van aanleg betreffende zonevreemde constructies.

Voor de toepassing van het eerste lid, 1°, wordt onder « wachtmuur » verstaan :
1° een wand die op 1 september 2009 deel uitmaakt van een dubbele wand, opgetrokken op de perceelsgrens;
2° een enkele wand die reeds op 1 september 2009 is opgetrokken tot tegen de perceelsgrens, en die beschermd is door een tijdelijke waterafstotende bekleding.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Die vraag is enkele maanden terug al eens verschenen.  Ik ga daar zeker niet terug op ingaan. Maar aangezien dit bij u een blijvende ongerustheid veroorzaakt is er maar 1 oplossing: probeer een strook van 3m landbouwgrond aan te kopen, als landbouwgrond. U kan er alle gewassen planten, gras, fruitboompjes, tuinieren,... 

Welke informatie die u hier ook krijgt, goed of slecht, morgen kunnen de wetten wijzigen en staat u weer evenver. Dus gerustgesteld zal u nooit zijn, tenzij u het ergste scenario aanvaardt of u eigenaar wordt van een strookje aanpalende landbouwgrond.

0
Lotje1980
Lotje1980
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Euhm, ik heb die vraag hier nooit gesteld.

Maar ik zou het wel handig vinden dit topic eens te doorlezen.

Iemand een link voor mij?

0
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag