4

Ik heb een bouwovertreding, wat nu?

gy
gy
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Ons huis werd gebouwd in 1977.  We moesten 5m van de buren blijven.  De rchitect stelde voor om op kortere afstand te bouwen, nl. iets meer dan 3m van de aangrenzende buren, dus aan beide zijden.  De buren waren hiermee akkoord en tekenden een formulier hiervoor.  Dat bewijs hebben we in ons bezit.  Hier werd echter verder nooit iets mee gedaan.

De architect in kwestie was indertijd de verkoper van het stuk bouwgrond en hij wou een bepaald bedrag als ereloon ontvangen.  Daarom werd aan ons huis achteraan 1m (als ik me niet vergis) toegevoegd.  Op het plan dat goedgekeurd werd door stedenbouw is het huis dus kleiner dan in werkelijkheid.

Wat kunnen we doen zodat we ons huis kunnen verkopen zonder dat er een bouwovertreding op rust?

Dank u.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Wie gaat dat nameten als jij er niks van zegt?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat is natuurlijk een vraag die je u 43 jaar geleden had moeten stellen. De woning verkopen in de huidige toestand is een risicovolle onderneming waarvan de uitkomst onvoorspelbaar is. Uiteindelijk is de woning 4m breder en 1m dieper dan op de bouwvergunning, niet te verwaarlozen. Mogelijks komt daarbij dat u gedurende die 40 jaar minder onroerende voorheffing  hebt betaald. 

Nu, volgens de huidige wetgeving inzake bouwovertredingen is deze bouwovertreding duidelijk verjaard. Dus men kan u niet meer verplichten de zaak af te breken en te herbouwen volgens de oorspronkelijke  plannen. Problemen gaan beginnen zodra de nieuwe eigenaar verbouwingen wil uitvoeren en hiervoor een omgevingsvergunning moet aangevraagd worden.

Bespreek het eerst eens met uw notaris, die kent de klappen van de zweep, maar het verkopen met de valse verklaring dat voor de gebouwen de nodige bouwvergunningen werden verkregen en dat u geen weet hebt van niet-vergunde bouwsels lijkt mij uitgesloten.

Informeer ook al eens voorzichtig op de gemeente of een regularisatie mogelijk is. Mogelijks zijn enkel de voorwaarden van de verkaveling niet nageleefd, maar zouden deze wel voldaan hebben aan de bouwvoorschriften van de gemeente.

0
gy
gy
0 3 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste,

Dank u voor dit duidelijke antwoord.  We gaan zeker raad vragen aan de notaris.

Groetjes.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Wie zijn energiecontract wil opzeggen, betaalt binnenkort een verbrekingsvergoeding. Ontdek waarom de regering De Wever deze maatregel wil invoeren.

Lees meer

Hoe je huis beschermen tegen klimaatschade door een hittegolf of overstroming?

Hoe je huis beschermen tegen klimaatschade door een hittegolf of overstroming?

Met de klimaatschademonitor kan je opzoeken hoe schadegevoelig jouw gemeente is. Maar hoe kan je je woning beschermen tegen hittegolven en overstromingen?

Lees meer

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Wat betekenen strengere EPC-regels vanaf 2030 voor jouw huurwoning? Joy Verstichele van het Vlaams Huurdersplatform vertelt wat de impact zal zijn.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag