3

Zijgevel isoleren: nuttig of niet?

ambetmanalo
ambetmanalo
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo

Ik denk eraan om mijn zijgevel te laten isoleren, maar heb hierover een aantal vragen.

Ik ben van plan om enkel de zijgevel aan te pakken aangezien de voorgevel te mooi is om achter isolatie te verstoppen. Mijn achtergevel moet ik om budgetaire redenen laten zoals hij is.

Zowel bij de voor- als achtergevel heb ik op de meeste plekken langs de binnenkant geisoleerd.

De zijgevel isoleer ik liever niet langs de binnenkant.

Wat ik me afvraag is of ik door de afwisseling van binnen- en buitenisolatie koude brugproblemen ga creëren.

Ook heb ik geen idee of er een esthetische manier is om zijgevelisolatie te laten aansluiten met de bestaande voorgevel, hier vind ik niet meteen voorbeelden van.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groeten

Ambet

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61518/schermafbeelding-2020-08-21-om-101332.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b574f9bd502b86b947bd6495167ae826https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61518/schermafbeelding-2020-08-21-om-101348.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3bce54dfdeaf1d5169e2b55045e0f436

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

normaal moet de isolatieschil aansluiten (muren-dak-vloer).

Voor een afwisselen van binnenisolatie met buitenisolatie heb ik geen pasklaar antwoord.
Het enige dat ik kan bedenken (door de EPB-regels) is dat er minimum 1m overlapping moet zijn om een zogenaamde EPB-aanvaarde bouwknoop te hebben. Dat is een reductie van de koudebrug die dan wel aanvaard wordt in de EPB-berekening, maar met wat strafpunten. Maar daarmee is de koudebrug dus niet helemaal geëlimineerd...
(1m overlapping wordt gerealiseerd door bvb de buitenisolatie ook uit te voeren voor min.1m op de muur die van buiten geïsoleerd wordt. Of omgekeerd, de buitenisolatie te laten omkeren over de hoek op de andere muur.
Ik hoop dat hier nog andere bruikbare suggesties komen en zal die graag lezen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Een bestaande woning zal men nooit zo goed kunnen isoleren als een nieuw op te richten gebouw. Men zal altijd compromissen moeten sluiten, wetende dat het beter zou kunnen maar dat het gewoon niet haalbaar is in die omstandigheden. Vooral de bouwknopen zijn moeilijk te perfectioneren.

In uw project zal er een discontinuiteit zijn in de isolatie in de verticale hoeken omdat de zijgevels langs buiten geisoleerd zijn en de voorgevel langs de binnenzijde. Nochtans kan u die overgang zo klein mogelijk maken door de kop van de zijgevel ook mee te isoleren tot tegen de gele facadesteen. U zal daar weinig hinder van ondervinden.

Ook de overgang van de geisoleerde zijgevel naar het plat dak van uw buur zal daar voor een koudebrug zorgen vooral als het platdak van uw buur niet is geisoleerd of enkel aan de binnenkant. Bij een "warm dak" zou uw isolatie nagenoeg ononderbroken kunnen aansluiten op de isolatie van het plat dak. Aan de achtergevel brengt u best isolatie aan zodat deze gelijk ligt met de achtergevel zelf. Hier zal de koudebrug dus iets breder zijn dan vooraan.

In dit project is de zijgevel geisoleerd met 14cm EPS en de strook aan de straatzijde met 6cm eps, waarop dan een crepielaag is aangebracht.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61538/img1720close-up.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=60d09bc3c537560abcc7195947baea18https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/61538/img1781res.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4f286029a2017ee5961f54d0a502b2e7
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag