bezitsaanmatiging - onrechtmatige inname
Mijn buren hebben een nieuwbouw tegen onze gevel geplaatst. Tussen de muren steekt 6cm geluidsisolatie. Zij bouwen hoger dan onze bouw. Dus de punt die er nu ontstaan is, willen ze met 12cm isolatie, latten en leien verder afwerken. Ze komen hiermee zelfs voorbij hun eigen gevelsteen. We vermoeden dat ze dachten dat de muur gemeen was want, zo zei de dakwerken "we gebruiken maar 1 steen breed".
Wij willen wel toelaten dat ze over de perceelsgrens gaan (denken dat ze gewoon een fout gemaakt hebben in de inschatting van de perceelsgrens want de landmeten zette de paaltjes nadien ergens anders dan dat zij dachten) maar willen geen overdracht van eigendom. Hiervoor willen we een overeenkomst getekend zien en deze moet dan ook geregistreerd worden. Zij wilden dit echter niet dus hebben we een advocaat onder de arm genomen.
Hun advocaat heeft nu wel toegegeven dat er een "onrechtmatige inname" is. Dus hebben wij gevraagd de vergoeding die wettelijk is te betalen. Tenslotte vroegen we niets als zij het document samen zouden tekenen en hebben wij nu advocaat kosten om gewoon dat papier en een plaatsbeschrijving te bekomen. Zij willen echter geen financiele tegemoetkoming. Mijn advocaat zegt me dat als we verder gaan hun bouw komt stil te liggen. We maken volgens hem wel veel kans die vergoeding te bekomen. Nu is mijn vraag. wat zou me dat kosten om het gerecht in te schakelen en wat kan de vergoeding zijn? Valt dit op voorhand te berekenen.
Zou ik deze stap nemen? Het is al maanden een gedoe met de nieuwe buren en ik vind dat ze nu meer een les moeten leren. Ze zijn arrogant, hebben al schade aangebracht en mijn belazerd met onze tuinmuur. Deze hadden ze deels weggenomen en ze lachten ons uit...."t zal de wind geweest zijn". Dit volk komt dan in de toekomst naast ons wonen.