ISOLATIEPLICHT IN DE TOEKOMST
Ik wil een bestaand appartement kopen. Wordt in de komende jaren een verstrenging van het isolatiebeleid verwacht? Ik denk vooral aan boetes bij te hoge EPC waarden?
ISOLATIEPLICHT IN DE TOEKOMST
Ik wil een bestaand appartement kopen. Wordt in de komende jaren een verstrenging van het isolatiebeleid verwacht? Ik denk vooral aan boetes bij te hoge EPC waarden?
Hetgeen er zit aan te komen is dat bij verkoop de koper de verplichting zal hebben om bepaalde energiebesparende investeringen uit te voeren. De vlaamse woonnorm 2050 zal daarbij de leidraad zijn. Deze norm is vooral gebaseerd op de EPB-regelgeving van 2016 bij nieuwbouw.
Vermoedelijk zullen deze voorwaarden gekoppeld worden aan voordeligere registratierechten, om het woord boete niet te moeten gebruiken. Maar dat is afwachten wat het zal worden.
Beste dank voor de snelle reactie!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
%20-%20getty%20images.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=83e7ebe22ac70d8e6487eab0c4dd65c2)
De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.
Lees meer
Vanaf 2030 mogen huurwoningen met een slecht EPC-label niet meer verhuurd worden. Minister van Wonen wil zo verhuurders stimuleren om te renoveren.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen