Super dank voor uw reactie. Het in serie staan van de wandcontactdoos met de lamp klinkt inderdaad logisch. Alles wat ik dan in de wandcontactdoos prik staat dan dus in serie met de lamp en dan hebben we na aanschakelen apparaat in wandcontactdoos (indien van toepassing) een gesloten stroomkring. Zou de fohn (2000 W) dan niet werken omdat de volledige 220V verdeelt moet worden over de fohn en de lamp (60 W), waarbij de fohn wel de meeste spanning opeist, pakweg 213V ?
Het huis is van mijn ouders, kabels zijn indertijd gewoon ingemetseld :-( dus draadtrekken wordt alles kappot freezen . . . De classificatie onorthodox lijkt mij zeker van toepassing. Zo zijn er ook wandcontactdozen met daarin een kleine zekering . . .
Het is omgekeerd: hoe groter het vermogen hoe minder spanningsval. Daardoor brandt de lamp met de fohn quasi op volle sterkte.
Als je dit stopcontact wil gebruiken dan vijs je het stopcontakt open en sluit alles correct aan: er komt ws 220v toe en er vertrekken 2 draden naar de lamp. Als er maar 2 draden toekomen heb je enkel de schakeldraden en kan je t stopkontakt niet gebruiken: vervang dan het stopcontact door een (spaanse) inbouwschakelaar.
Hou het wel veilig.