Werking/functie relais, wordt warm en zoemt.
Recent hebben we een woning aangekocht en merkten dat in de zekering-kast een 'luid' (luider dan normaal) gezoem uit kwam. Eens gaan zien en daar zagen we dat de relais op 'o' (uit stond). De bijhorende zekering stond echter wel nog aan. De relais zelf had ook warm, maar niet heet, je kon je vinger er blijven op plaatsen.
Omdat ik zelf niet veel van elektriciteit weet heb ik toch enkele vragen:
1: Wat is de functie van een relais?
2: Die stond uit en heb deze terug aangezet (zie foto). Ik zou vermoeden dat de centrale verwarming niet zou werken als de relais uit staat, maar die werkte wel (zekering stond wel nogg aan).
3: is het gevaarlijk dat ik deze gewoon terug heb aangezet?
4: Is het gevaarlijk dat deze warm wordt (niet heet)?
5: Is het gevaarlijk dat deze bovennormaal zoemt (terwijl de relais uit stond, bij het aanzetten maakte deze minder geluid)?
Ik heb zelf al proberen opzoeken wat een relais doet of waarvoor het dient, krijg dan antwoorden als deze
'Met een relatief kleine spanning kan een relais dus een (veel) grotere spanning schakelen. Relais worden bijvoorbeeld toegepast om met een microschakelaar een groot elektrisch apparaat in werking te stellen. De microschakelaar hoeft namelijk alleen de stroom en spanning naar de spoel te dragen, niet de grote stroom voor het geschakelde apparaat. Hierdoor komt de hoge (en wellicht gevaarlijke) spanning nooit op de schakelaar te staan.' ==> maar echt wijzer word ik hier niet van omdat ik het amper versta.
Alvast bedankt.