5

Geluidisolatie - buren lawaai

VeraC
VeraC
#Budget · 5 jaren geleden

We hebben problemen met onze buren die wel lawaai maken. Zij wonen in appartementen aan de rechtse kant van onze huis en we denken dat zijn leidingsystem is echt oud omdat als ze een douche doen, horen we precies als ze de douche in onze slaapkamer zijn aan het doen. En het is zeker niet plezant.

Wij gaan gyproc voorzittenwanden installeren om de lawaai een beetje te verminderen maar ik vraag of we kunnen iets met de eigenaar van de appartementen naast ons afspreken en vragen of hij kan ook iets doen aan de leidingsystem. 

Alvast bedankt,

Vera

1
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je zou een Gyproc Soundblock wand kunnen plaatsen. Een gewone gyproc wand gaat niet veel helpen.

Wat betreft de eigenaar, je kan altijd vragen maar of hij er gaat op ingaan is de vraag. Indien niet zou je even moeten nagaagn of het geluid van die aard is dat je het in de rechtbank zou kunnen halen.

1
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Er staan normen op geluid dat door wanden van aangrenzende woningen mag doorgegeven worden.  Dit is echter afhankelijk van wanneer de gebouwen opgericht werden.  Vroeger waren de geluidsnormen immers tamelijk ruim, waardoor men niet gemakkelijk buiten de toelaatbare waarden viel.  Nu gelden er veel strengere normen en de nieuwe normen die er staan aan te komen zijn nog strenger.

De datum van oprichting van het gebouw (eigenlijk de datum van de bouwtoelating) bepaalt welke versie van de geluidsnorm gehanteerd moet worden.

Je kan dan een geluidsmeting laten doen door een geluidslabo, die dan berekenen of je (of je geburen) al dan niet voldoet aan de geldende norm.  Is dat voor je geburen niet het geval dan kan je van hen eisen om de aanpassingskosten te vergoeden.

www.arcopolo.com

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je zou een Gyproc Soundblock wand kunnen plaatsen. Een gewone gyproc wand gaat niet veel helpen.

Wat betreft de eigenaar, je kan altijd vragen maar of hij er gaat op ingaan is de vraag. Indien niet zou je even moeten nagaagn of het geluid van die aard is dat je het in de rechtbank zou kunnen halen.

0
59 379 Architect
5 jaren geleden

Er staan normen op geluid dat door wanden van aangrenzende woningen mag doorgegeven worden.  Dit is echter afhankelijk van wanneer de gebouwen opgericht werden.  Vroeger waren de geluidsnormen immers tamelijk ruim, waardoor men niet gemakkelijk buiten de toelaatbare waarden viel.  Nu gelden er veel strengere normen en de nieuwe normen die er staan aan te komen zijn nog strenger.

De datum van oprichting van het gebouw (eigenlijk de datum van de bouwtoelating) bepaalt welke versie van de geluidsnorm gehanteerd moet worden.

Je kan dan een geluidsmeting laten doen door een geluidslabo, die dan berekenen of je (of je geburen) al dan niet voldoet aan de geldende norm.  Is dat voor je geburen niet het geval dan kan je van hen eisen om de aanpassingskosten te vergoeden.

www.arcopolo.com

0
VeraC
VeraC
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord. Mijn huis bouwjaar is 1961 dus denk ik dat de appartementen ook dat jaar zijn gebouwd maar ik ben niet zeker. Ik ga dan op zoek naar een geluidsmeting, hartelijk bedankt!

Vera

0
59 379 Architect
5 jaren geleden

De Fonseca is een goed geluidsbureau.  KUL en WTCB doen dit ook, maar die werken veel trager.  Er zijn er nog, maar die zou ik moeten opzoeken.

www.arcopolo.com

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een onroerend goed. Ze verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Is het herfinancieren van je hypothecaire lening nu een goed idee? We vroegen het aan financieel expert Kenneth Vansina.

Lees meer

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag