Welke lichtschakelaar heb ik nodig met 3 draden in de keuken ?

12

Welke lichtschakelaar heb ik nodig met 3 draden in de keuken ?

Nazo
Nazo
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Wij wonnen in een appartement en heb in de keuken bemerkt dat het lichtknop geplakt is met superlijm waarbij 2 knopen staan en terwijl het licht niet uit kan gaan allen maar aan. Dus wel ik graag de lichtschakelaar in de keuken vervangen. Ik heb het stoom uitgezet om te zien wat voor schakelaar ik nodig zal hebben. En ik heb gezien dat het 3 draden zijn. Welke schakelaar kan het eigenlijk zijn ?

In de keuken is het:

- maar 1 schakelaar die 1 licht bedient.

- met 3 draden  ( rood & 2 groene draden )

Ik dacht eerst dat het een wisselschakelaar was maar dat is het niet omdat er maar 1 lichtschakelaar is die een licht bedient. Dan dacht dat het een eenpolige schakelaar is maar dat is allen maar voor geen vochtige ruimtes dan weer dacht ik een dubbelschakelaar maar dan kan ook niet omdat er GEEN 2 schaklaar zijn die 1 licht bedient of omgekeerd ook. Dus wat kan het zijn ?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

De test is van korte duur, maar omdat het niet zeker is dat je aan de juiste schakelaar werkt, steeds de volledige installatie spanningsloos stellen!

-  verlichting in keuken staat dus aan (lamp blijft branden)

- installatie volledige spanningsloos stellen

- rode draad loskoppelen van schakelaar derwijze dat het uiteinde van de draad  nergens raakt

- installatie terug onder spanning stellen

- nagaan of lamp in keuken nog brandt

- elektriciteit weer volledig afschakelen

- oorspronkelijke toestand aan schakelaar terug herstellen

- elektriciteit terug inschakelen

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Wil je een stopcontact plaatsen of verlichting vervangen in je badkamer? Ontdek welke voorzorgen je moet nemen op vlak van elektriciteit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag