Zeer hoge notariskosten bij Verkoop-Aankoop huis (pandwissel).

3

Zeer hoge notariskosten bij Verkoop-Aankoop huis (pandwissel).

Anonieme LVH
Anonieme LVH
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben enkele weken geleden ons oud huis verkocht en op dezelfde dag een nieuw huis gekocht (pandwissel). De algemene kosten bij het kopen van een huis zijn gemakkelijk terug te vinden op de notaris.be, maar hoe zit het met een pandwissel? Kan iemand de vastgelegde bedragen voor erelonen, registraties en administratie geven?

De reden van de vraag is omdat de notaris en de bank, door de "corona-drukte", een grove fout hebben begaan: Ze hebben namelijk de link niet gelegd dat we een pandwissel deden (ook al verliep de akte van de verkoop van ons oude huis een uur voor die van de aankoop van het nieuwe, en alles duidelijk in de akte stond...). Ze hebben dus onze leningen van het oude huis geschrapt in plaats van overgezet naar de nieuwe (met grote gevolgen voor de woonbonus??) en hadden gee akte opgesteld van de pandwissel (enkel verkoop en aankoop).

Nu enkele weken later hebben ze die fout rechtgezet (hopelijk ook voor de woonbonus), maar krijgen we plots nog een aantal extra rekeningen voorgeschoteld die ik niet meteen kan plaatsen. 

Als we nu alles optellen liggen we aan € (incl. BTW). Daarbij komt dan nog eens een totaal van  Dat lijken me wel een zeeer hoge bedragen, gezien de simulatie voor een aankoop op nog niet de helft zit. 

De kosten voor de registratie van het huis enzo lijken wel te kloppen, maar we hebben dus het gevoel dat door hun fout (wawnt alles moest gewoon in & actie geregeld zijn), er serieus veel administratie en kosten van het hypotheekkantoor bijgekomen zijn die nu 1 op 1 doorgerekend worden aan ons.  

Alvast enorm bedankt voor de hulp/advies.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Een hypotheek kan niet zomaar verwisseld worden. Administratief moet de hypotheek op de bestaande woning opgeheven worden en zal de bank ook een nieuwe hypotheek eisen op de verworven woning. Die beide kosten zijn door u te dragen.  De hypothecaire lening wordt dus niet geschrapt maar krijgt een andere bestemming. Wellicht zal de bank hiervoor ook een kost aanrekenen.

Wat betreft de ruil is er eenmalig registratierecht te betalen. Als basis neemt men het hoogste bedrag, van de woningen, gewoonlijk wordt dit pondsgewijs verdeeld onder de 2  eigenaars.

Het is wel vreemd dat men 2 afzonderlijke acten heeft opgemaakt. Normaal wordt de transactie opgenomen in 1 acte en is er ook maar 1 maal notariskosten te betalen.

0
Anonieme LVH
Anonieme LVH
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Dag Hugo C.

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp inderdaad dat de administratieve kosgten, en de kosten gemaakt bij het hypotheekantoor voor onze rekening zijn. Zoals je aangeeft, worden deze kosten normaal in 1 actie gecombineerd (al dan niet in 1 akte), maar door hun 'foutje' is de akte voor pandwissel in een tweede actie uitgevoerd met wederkerende kosten die vermeden waren als ze het correct hadden gedaan.

Uiteraard zijn dit zaken die de bank en notaris onderling regelen en daar is het dus allemaal fout gelopen...

We zijn net nog bij de notaris geweest die zich schuilt achter het feit dat ze gewoon de opdrachten van de bank verwerken (dus zonder zelf echt na te denken. Als je een uur voor de aankoop je ander huis verkoopt, zouden ze toch de link mogen leggen dat het om een pandwissel ging...). Het zal een vingergewijs tussen bank en notaris worden... 

Je zou toch verwachten dat alles goed geregeld wordt voor de bedragen dat ze opstrijken...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Nog twee maanden om deze premies aan te vragen

Nog twee maanden om deze premies aan te vragen

Nog enkele weken om je premie aan te vragen voor je renovatie, sloop, digitale meter en verbeterde EPC. Check hoe je deze snel kan regelen.

Lees meer

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Verbouwen zonder omgevingsvergunning? Vlaanderen schaft meldingsplicht af en vereenvoudigt de regels voor kleinere verbouwingen.

Lees meer

Elektriciteitsfactuur zal dalen door taxshift en extra korting

Elektriciteitsfactuur zal dalen door taxshift en extra korting

Het Vlaams klimaatplan heeft als doel om minder CO2 uit te stoten. Daarom komt er een taxshift en een extra korting op elektriciteit.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag