Zeer hoge notariskosten bij Verkoop-Aankoop huis (pandwissel).
Hallo,
Wij hebben enkele weken geleden ons oud huis verkocht en op dezelfde dag een nieuw huis gekocht (pandwissel). De algemene kosten bij het kopen van een huis zijn gemakkelijk terug te vinden op de notaris.be, maar hoe zit het met een pandwissel? Kan iemand de vastgelegde bedragen voor erelonen, registraties en administratie geven?
De reden van de vraag is omdat de notaris en de bank, door de "corona-drukte", een grove fout hebben begaan: Ze hebben namelijk de link niet gelegd dat we een pandwissel deden (ook al verliep de akte van de verkoop van ons oude huis een uur voor die van de aankoop van het nieuwe, en alles duidelijk in de akte stond...). Ze hebben dus onze leningen van het oude huis geschrapt in plaats van overgezet naar de nieuwe (met grote gevolgen voor de woonbonus??) en hadden gee akte opgesteld van de pandwissel (enkel verkoop en aankoop).
Nu enkele weken later hebben ze die fout rechtgezet (hopelijk ook voor de woonbonus), maar krijgen we plots nog een aantal extra rekeningen voorgeschoteld die ik niet meteen kan plaatsen.
Als we nu alles optellen liggen we aan € (incl. BTW). Daarbij komt dan nog eens een totaal van Dat lijken me wel een zeeer hoge bedragen, gezien de simulatie voor een aankoop op nog niet de helft zit.
De kosten voor de registratie van het huis enzo lijken wel te kloppen, maar we hebben dus het gevoel dat door hun fout (wawnt alles moest gewoon in & actie geregeld zijn), er serieus veel administratie en kosten van het hypotheekkantoor bijgekomen zijn die nu 1 op 1 doorgerekend worden aan ons.
Alvast enorm bedankt voor de hulp/advies.



.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=8678451123fdd0987e3f4fa58046eb0a)