Vervanging vaste programmeerbare thermostaat nr draadloos + op andere etage

9

Vervanging vaste programmeerbare thermostaat nr draadloos + op andere etage

siminchy
siminchy
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Besten

Ik heb een Honeywell therm C907 op het glv hangen, hij werkt niet meer goed (niet meer precies in graden en reactie, vlam aan/uit klopt vaak niet, verspringt soms vanzelf in gevraagde temp etc). Wil die vervangen, en naar draadloos gaan, de therm. bevindt zich toch op de verkeerde plek. Woongedeeltes op 2de, andere belangrijkste gebruikruimtes op 1ste,...

Nu is de afstand tot de kelder waar de ketel staat wel bijna 8-10 meter. Ik zoek naar een goede programmeerbare thermostaat, die draadloos is (meeneembaar) en liefst op batterij. Alternatief te bedienen met wifi, NIET met apps. Dus iets met week en dagprogramma. maar ook verplaatsbaar. Anders blijft het probleem ook (in zon hangen of niet,... waar ik me bevind, huis is vrij ruim en isolatie heeft beperkingen, bvb. muurisolatie is niet mogelijk).

Als Ketel heb ik een HR Vaillant Ecotec plus (denk aan/uit):

Welke merken en types kunnen jullie aanraden: Geen Honeywell gezien slechte ervaringen, maar ook niets met extra betalende abonnementen en apps dus.

Ik moet een vrij grote lofachtige ruimte overdag en ´s avonds verwarmen kunnen, en verder vooral bdk en 2 slaapkamers op 1ste.

!! De radiatoren zelf op 2de (die referentieruimte moet worden) hebben wel als bijkomend moeilijkheid dat ze met bypassen zitten: dus ene werkt niet als andere niet open staat. Ik gebruik er vooral 2 van (living en keuken).

Alle radiotoren hebben thermostatische kranen.

Liefst dus een betaalbaar, op 0,5 graden precies en futureproof model dat natuurlijk compatibel is met mijn ketel. Ook een groot tempbereik naar -10 vind ik interessant.

TIPS???

Technisch weet ik er weinig van, vond al dingen online van Salus? Danfoss? WATTS? liefst iets op batterijen, mijn electr. moet ik later nog eens vernieuwen.

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik heb zelf een Tado thermostaat, hij werkt op batterijen, en ik ben er in ieder geval tevreden over.

Bij mij is hij verbonden met de ketel, maar via een extension kit kan je de thermostaat ook draadloos maken, zodat je hem kan hangen/zetten waar je maar wil (binnen je wifi bereik)

Er is een app waarmee je alles kan instellen, je kan er ook geofencing op instellen, zodat je verwarming lager gaat als je niet thuis bent

Op hun compatibiliteitspagina staat dat hij compatibel is met alle Valiant modellen, zowel met aan-uit sturing als met OpenTherm of Vaillant EBUS.

https://support.tado.com/nl/articles/3387245-is-tado-compatibel-met-mijn-ketel

Neem voor de zekerheid even kontakt op met hun supportdienst, dan weet je zeker of hij geschikt is, en hoe je hem moet aansluiten.

https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

alles verslijt, ook thermostaten. geen blaam voor het merk. dat trouwens het enige toipmerk is die een draadloze thermostaat heeft voor aparte temperatuurzones. daarmee kan men iedere radiator e kamer van andere temperatuur programmeren en is het neusje van de zalm qua besparing en comfort.
als je een gewone draadloze thermostaat wil in plaats van huidige zal men steeds moeten wachten op warmte boven tot de thermostaat beneden aanschakelt voor warmtevraag beneden. Met andere woorden als u de thermostaat beneden dan lager zet zal het zeer lang wachten zijn tot er warmte naar boven kan want een gewone thermostatische kraan bedient niet de kamerthermostaat beneden

0
siminchy
siminchy
0 17 Verbouwer
5 jaren geleden

Bese Carl

Ik ben niet geheel mee. De huidige thermostaat die ik heb, CM907 Honeywell ik heb het opgezocht, geeft vaak al vrij snel problemen blijkbaar qua precisie en communicatie en met de display.

Anderzijds lijkt het ook met de ketel zelf te maken te hebben, Vaillant, waarvan ik niet weet of hij modulerend kan werken (ecotec plus HR VCWBE 346). Want dat zou beter zijn dan nu: de ketel gaat voortdurend aan en af.

Maar wat bedoel je met als ik naar draadloos ga ivm de kranen?

Ik moet vooral boven, waar ik woon, maar dus helaas het verste van de ketel (en van de huidige vaste programmeerbare thermostaat) warm knn krijgen. Dat is nu een hele klus. MAar ik neem aan dat als ik een draadloze thermostaat heb, ik die kranen beneden toch niet hard moet blijven opendraaien? alles moet natuurlijk wel de afstand afleggen, vanaf de ketel in de kelder, maar het idee is net dat ik geen etages moet verwarmen waar ik meestal niet ben.

En dat die draadloze thermostaat me dan de warmte geeft waar ik woon, en ik de kranen verder gebruik voor de andere delen die minder of niet verwarmd moeten worden.

Of begrijp ik iets niet goed?

Mvg

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

het al dan niet modulerend karakter kon ik enkel in de technische fiche van de fabrikant Vaillant terugvinden:
https://www.vaillant.be/downloads/documenten/technische-fiche/vai-tf-ecotec-plus-vcw296-346-376-660848.pdf
20 tot 100% modulerend..
Een thermostaat, zelfs een draadloze schakelt nu eenmaal aan/uit bij de ingestelde temperatuursgrenzen. Als ik die opzoek vind ik terug dat ie 2-draads is. Dus aan-uit schakelt, niets meer. Je moet dus MINIMUM EEN MODULERENDE THERMOSTAAT hebben, en dat is het huidige overjaarse model dus niet.

en als je een draadloze thermostaat koopt, moet je hem meenemen naar de ruimte waar je de temperatuur wil regelen. Dat kan zowel de woonkamer als slaapkamer als werkkamer als badkamer zijn.
en ja, de radiatoren in de rest van het huis kunnen dus warmwater krijgen zolang er warmtevraag is in de kamer waar je de thermostaat meeneemt.
Dat kan dus heel onhandig zijn voor de overige huisbewoners die in een andere kamer zijn. Destijds in 1976 al kozen mijn ouders ervoor zonder kamerthermostaat te werken en enkel met thermostatische kranen. Omdat het geen apartement maar ook een huis met verdiepingen en kamers betrof (compartimentering!). Nadeel was dat de ketelpomp dan permanent draaide.
Wil je de 2 combineren en ook iedere kamer apart besturen dan is een zone-thermostaat de ideale oplossing. Die werkt normaal via een centraal bedienbaar toestel die in draadloze verbinding staat met RADIOGRAFISCHE thermostatische kranen. Veel keuze is er niet qua merken, allicht omdat er weinig vraag naar is. Honeywell Evohome is zo'n systeem. Ik heb op Conrad.be nog andere merken gevonden, echter geen bekende merken in de wereld van verwarming. Dus geen merken zoals Danfoss of Viessman of Vaillant of zo, misschien zien ze er geen brood in.

0
mbbs1024
mbbs1024
5 jaren geleden

De Tado thermostaat die ik heb kan dat allemaal, hij kan ook thermostatische kranen aansturen, weliswaar enkel die van het merk die zij aanbieden denk ik.

Je kan ook meerdere draadloze temperatuursensors gebruiken, ik dacht zelfs tot 25 sensoren.

0
GeryDk
GeryDk
0 4 Bouwer
5 jaren geleden

Er zijn op de markt verschillende slimme thermostaten beschikbaar, MAAR je moet wel opletten want ze hebben niet allen dezelde functies, of bij sommigen (zoals Tado) moet je een maandelijkse fee betalen om van alle functionaliteit gebruik te kunnen maken.

Wat mogelijk ook een rol speelt is met welke smart assistents je wil dat de thermostaat samen werkt, bvb. google home, Apple homekit of Alexa.

Ik heb de keuze gemaakt voor Netatmo, een schitterende thermostaat, de parameters kan je zelf via een open API uitlezen en sturen. Integratie met Homekit (voor oa geo fencing schakelen), geen maandelijkse fees.  Ik kan hem zeker aanraden.

Ik heb deze ook gekoppeld met een Vaillant Ecotec plus ketel.  E-bus of OpenTherm is niet nodig (ik deed de chakeling gewoon via aan/uit contact).  Waarom? de thermostaat leert je woning kennen en hoe lang het duurt om die op te warmen, na een 2 tal weken (in de winter) voorspelt de thermostaat zo op basis van de buitentemperatuur (via internet) en de gevraagde binnen temperatuur wanneer en hoelang de ketel moet aanstaan.

In combinatie met lage aanvoer temperatuur (45°) op de radiatoren geeft dit prima resultaat.

Klein weetje, Vaillant maakt zelf de "vSMART" thermostaat, maar dit is in feite gewoon een Netatmo met Vaillant saus overheen ;) 

0
mbbs1024
mbbs1024
5 jaren geleden

Ik betaal geen maandelijkse fee voor mijn tado thermostaat, maar ik zie wel dat je dat bij de nieuwere modellen wel moet doen.

Een model met maandelijkse kosten zou er bij mij ook niet inkomen, als ik een nieuwe thermostaat zou nodig hebben, zou het dan geen tado meer zijn.

0
GeryDk
GeryDk
0 4 Bouwer
5 jaren geleden

Ik betaal geen maandelijkse fee voor mijn tado thermostaat, maar ik zie wel dat je dat bij de nieuwere modellen wel moet doen.

Een model met maandelijkse kosten zou er bij mij ook niet inkomen, als ik een nieuwe thermostaat zou nodig hebben, zou het dan geen tado meer zijn.

Klopt.  Dit is het verschil tussen de v3 en v4.  Je kan de oude v3 nog gebruiken zonder maandelijkse kosten, maar dan heb je niet de nieuwste app etc.. en de nieuw te kopen v3 toestellen vind je nu bijna niet meer.  (heb er een jaar terug research voor gedaan).

Ondertussen 1 jaar zeer blij met onze Netatmo! :) 

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De warmtepomp van morgen werkt op de lucht die we uitademen (en uitstoten)

De warmtepomp van morgen werkt op de lucht die we uitademen (en uitstoten)

Ontdek waarom de warmtepomp op COâ‚‚ de toekomst is. Expert Thijs Van den Brande van Daikin legt uit hoe ze werken aan de warmtepomp van morgen.

Lees meer

Zo kies je de beste houtpellets voor jouw pelletkachel volgens een expert

Zo kies je de beste houtpellets voor jouw pelletkachel volgens een expert

Ontdek welke houtpellets het beste zijn voor jouw pelletkachel en waar je op moet letten bij aankoop, volgens Stûv-expert Merckx.

Lees meer

Mag je vloerverwarming en laminaat combineren? Aandachtspunten en plaatsingstips

Mag je vloerverwarming en laminaat combineren? Aandachtspunten en plaatsingstips

Kan je vloerverwarming combineren met laminaat? Zijn er aandachtspunten voor de plaatsing en temperatuur? Deze tips helpen je op weg.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag