akoestische en thermische isolatie tussen nieuw appartementsgebouw en bestaande woning

2

akoestische en thermische isolatie tussen nieuw appartementsgebouw en bestaande woning

Esmé
Esmé
#Isolatie · 5 jaren geleden

De woning naast de mijne gaat afgebroken worden en er wordt een appartementsgebouw (15 appartementen) in de plaats gezet.
De bestaande gemene muur blijft behouden (30 cm dik, baksteen zonder spouw) waarnaast in de kelderverdieping en op de gelijkvloers een betonnen muur komt van 30 cm dik (inrit ondergrondse garages voor 15 wagens die over de hele lengte van mijn woning loopt via een helling) en vanaf de 1e t.e.m. de 3e verdieping een muur in snelbouwsteen van 14 cm dik (3 appartementen die aan mijn woning grenzen). Op het plan van de architect was geen isolatie voorzien tussen de nieuwe muur en de bestaande muur. Na navraag aan de projectontwikkelaar zou er akoestische en thermische isolatie voorzien zijn. De norm NBN S01-400-1 zou van toepassing zijn. Hij zou PUR isolatieplaten van 100 mm dik gebruiken. 
Ik heb reeds heel wat opzoekwerk gedaan maar het is me niet duidelijk of dit correct is of niet. Is PUR niet enkel thermische isolatie en ontbreekt er hier geen akoestische isolatie in het plaatje ?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is nog altijd een norm, maar bij mijn weten geen wet. Wat wel wet is, is de EPB-regelgeving. Naar de aanpalende beschermde volumes (lees woningen) mag de U-waarde van de scheimuur maximaal 0,6W/m2K bedragen.Met een muur van enkel stenen komt men er niet, maar is een bijkomende isolatie nodig. Hiervoor wordt veel Isover Partywall  van 4cm dikte gebruikt. Naast zijn warmte isolerende eigenschappen heeft deze ook goede geluidsisolerende eigenschappen. De bouwheer zal de bestaande gemene muur dus in het geheel niet gebruiken. De nieuwbouw zou dus nergens contact mogen maken met de bestaande gemene muur. Op zich is dat heel belangrijk om de overdracht van geluiden te vermijden.

PUR isolatie zal naar geluidsisolatie toe slecht scoren door zijn starre structuur. De door de projectontwikkelaar voorgestelde 10cm isolatie zal dus eerder een negatief effect hebben. 

De EPB-verslaggever van de projectontwikkelaar zal zeker een en ander opnemen in zijn aanbevelingen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag