Natte vlekken in betonvloer die komen van onderaf

5

Natte vlekken in betonvloer die komen van onderaf

Daan Oe
Daan Oe
#Fundering · 5 jaren geleden

Als het hard regent verschijnen er natte vlekken in de betonvloer van de aanbouw. Hoe komt dit en wat kan ik er tegen doen?

Op foto 1 ziet u het probleem. Op foto 2 ziet u de opbouw van de fundering. Op foto 3 een verduidelijking van het fundament inc het plastic.

Feiten:

- Het vocht verdwijnt weer met de tijd als het droger wordt.

- De aanbouw is 30 jaar oud. Voorheen lag er een zwevende houten vloer overheen en is het vocht nooit opgemerkt. Na de verbouwing van afgelopen zomer wel. Er zit nu vloerverwarming in en de toplaag is egaline.

- Vloerverwarming is niet lek.

- Het vocht komt beslist van onderaf.

- Op de onderkant van de fundering zit plastic dat deels is vergaan.

Hartelijk dank voor het meedenken.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62744/foto-3-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=41a38de9f20a54e36cfbe210f615d730https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62744/foto-2li-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=72a7056fcf7c09dd86170e3a697dbab4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62744/foto-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=dde36dc736ee62cf815157001f4ccc83

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Te natte ondergrond & afwezigheid (of gaten in) vochtscherm tussen ondergrond & beton. Je zou kunnen proberen een vochtwerende laag plaatsen

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Capilaire verticale en horizontale verplaatsing van hangwater. 

Ik zie nergens een waterkering onder de dorpel, of onder de rollaag in gevelsteen of onder de betonblokken.

Hopelijk zit die er wel , zoek hier achter. 

Ik ben er dus sterk van overtuigd dat je buitenomgeving veel te hoog ligt en dus via het terras en de fundering van het terras water wordt opgezogen door de muurfundering.

Ook het waterpeil is niet normaal, staat toch vrij hoog tegen de fundering aan. Is dit een zware kleigrond waarbij het releif van de tuin misschien nog eens afhalt naar de woning?

Oplossing. 

Onder voorbehoud , maar ik zou de fundering van de aanbouw volledig bloot leggen tot en met de betonblokken. -- Wat zit er nog onder de betonblok ??? -- Op zoek gaan naar de waterkering onder de dorpel. Eventueel werken met een bitumenlaag tegen de fundering om horizontaal watertransport te verhinderen. eventueel aangevuld met een verticaal geplaatst drainagemat . 

Het is mogelijk dat je ook de hoogte vna het terras moet gaan verlagen , maar dat is afhankelijk van de resultaten. Wat ook nog kan in functie van het relief, is om een drainagebuis in een grindbedkoffer rondom de woning te plaatsen om zo helemwater op te vangen en snel en ongehinderd af te voeren.

Ik vrees eerder dat het probleem zich stelt in de opbouw van je vloerplaat. En dat je hier te maken hebt met opstijgend vocht uit de ondergrond. Hoe is de vloer opgebouwd ? 

VAn boven naar onder: Afwerkingslaag , chape met nutsvoorzieningen, ( isolatie ) betonplaat, bouwfolie ? 

0
Daan Oe
Daan Oe
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Dag, hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb het goed bestudeerd en de situatie nog eens goed bekeken. Ik zal proberen meer informatie te geven.

- Het terras ligt inderdaad erg hoog. Ik heb dat ooit zelf eens opgehoogd met zand om de tegels op te leggen. Het ligt nu bijna net zo hoog als de bovenkant van de rollaag. Daarbij zijn de voegen van de rollaag vergaan. Dus zou goed kunnen dat daar water doorheen sijpelt. Ga ik beide weer terugbrengen in goede staat.

- Voorheen zat er een afdakje van tegeltjes boven op de rollaag. Met het plaatsen van het nieuwe kozijn heb ik die verwijderd en er niets voor teruggebracht. Dit was natuurlijk ook de waterkering. Die is er nu nergens. Ga ik oplossen met lood dat ik langs de rollaag naar beneden laat lopen.

- Het is inderdaad heel zware kleigrond dat niet meer van je schoenen afgaat. Met relief verwacht ik geen bijzonderheden. Hier is alles vlak.

-Ik kan er niet gemakkelijk achter komen wat er nog onder het beton zit. Voor zover ik het eronder uit kon graven kwam ik alleen klei tegen. Maar ik ben niet ver gegaan.

- Ik weet niet hoe de vloerplaat is opgebouwd.

Dus het terras verlagen en de waterkering ga ik in ieder geval doen. Nu moet ik nog beslissen of ik de opbouw van de funderingsmuur verder bescherm tegen het horizontale watertransport. 

Meer tips, overwegingen en vragen zijn absoluut welkom. Dank

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
4 jaren geleden

De slechte toestand ( verbrokkelen ) van de voeg is zeker een indicatie van vochtproblemen.

Het afdakje van tegels op de rollaag is GEEN waterkering. Het zorgt er enkel voor dat hemelwatr vlot afloopt van het metselwerk. Een waterkering is een zwarte, donkere folie of rubberfolie of een roofing die horizontaal mee ingemetst is in de lange voeg tussen het metselwerk.

Een loodslab aanbrengen gaat niets uithalen. Loodslabben werken enkelbij hemelwater dat tegen een muur valt en deze muur moet afgeschermd worden. Je zit hier met hangwater, water dat zich in de bovenste laag van de bodem bevind en daar door middel van capillaiere kracht kan bewegen in horizontale of verticale richting. U zult bij het vrijmaken van de fundering en het grondig reinigen van de fundering een bitumenlaag moeten aanbrengen ( pekken) om horizontaal watersport te verhinden.

Als er onder die laag betonblokken niets meer zit van fundering... dan zou ik me meer zorgen maken over de stabiliteit van de aanbouw. Je komt amperkes aan 40 cm fundering en dan tel ik de rollaal, wat eigenlijk niet hoort tot fundering er nog bij.

De vraag blijft dan of je fundering van de vloerplaat dan wel correct is. Je kan alles doen om horizontaal watertransport te verhinderen maar als je vloerplaat niet is afgesloten van de ondergrondmet een bouwfolie dan blijf je water hebben onder je aanbouw. Een ringdrainage rondom de aanbouw en of woning kan dan een uitkomst zijn.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag