nieuwbouw: sleutel op de deur of eigen architect en aannemer

15

nieuwbouw: sleutel op de deur of eigen architect en aannemer

annevc93
annevc93
#Ontwerp · 5 jaren geleden

Hallo

Wij hebben een stuk bouwgrond voor een HOB in Zuid-Oost-Vlaanderen op het oog. Nu zijn wij beiden niet handig, maar zouden we voor bepaalde kleine werken wel beroep kunnen doen op familie. 

Nu weten we niet of we voor sleutel-op-de-deur of een eigen architect aannemer moeten kiezen. Ervaringen en feedback van jullie zijn dus zeker welkom? Hoe zat het met het totale kostenplaatje? Welke van de twee is dus voordeliger? 

Bedankt!

Alle reacties

0
nivaOne
nivaOne
28 390 Andere professioneel
4 jaren geleden

Dag Patrico,

Je hebt volledig gelijk. Een deur van 20 euro end-user price bestaat inderdaad niet. De SOD's waarover ik het heb willen geen enkele transparantie bieden op het vlak van de prijzen. Of ze hebben de prijzen nog niet want ze zijn nog met enkele winkels aan het onderhandelen, of ze wachten nog op de nieuwe prijzen want ze gaan de allerlaatste modellen gebruiken... altijd wel een reden.

Ga anders eens naar de winkel, koop een gasketel voor  ( aankoop 1060 +40% ) 1500 eur en ga 's anderendaags terug en vraag of je die mag inruilen voor een iets beter model van 1800,- euro. Hoe zal je reageren als de meerprijs 740 euro is in plaats van 300 ? Het zijn die soorten praktijken die men soms ziet.

Stel je koopt een flat en vraagt de keuken eruit te halen dan zie je dat die een maar een waarde heeft van 5600 euro. Terwijl in de winkel deze 11000 euro waard is.
Begrijp je een beetje hoe sommige te werk gaan! Dit heeft niks te maken met het feit dat zij een uplift mogen hanteren of niet.

Ik raad steeds aan minstens te weten te komen in welke zaken men dient te gaan voor alle artikels.
Voor vloeren bijvoorbeeld neem neem het aantal m2 en laat prijs maken voor een mooie vloer in die aangewezen zaak (laat nog niet weten dat het in het kader van SOD xyz is) en vraag dan aan de SOD hoeveel je dient op te leggen voor die vloer. Zo weet je meteen hoeveel ze voor de standaarvloer vragen. En als dat onrealistisch is dan moet je daar je besluiten uit trekken. Wil je met zo'n bedrijven in zee gaan? Ik kan dat moeilijk aanraden.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

Niet alle SOD's gaan op dezelfde manier te werk lijkt me. Er zijn er heus die ook de basisprijs geven en wat je dan moet opleggen. Je kan dan perfect vergelijken, alleen de korting voor zelfbouwers ga je niet krijgen.

Ook je redenering klopt niet ... stel dat de verkoopprijs voor boiler A 1500 euro is krijgt de SOD 600 euro. Als je opteert voor boiler B van 1800 euro zal je 300 euro moeten bijbetalen maar ontvangt de SOD 720 euro. Zo is het ook bij de vloeren, deuren, keukens. Laat je diezelfde gastketel plaatsen door een installateur zal je ook gewoon de volle pot betalen.

Als zelfbouwer zal je met wat onderhandelen zelf die kortingen of iets minder kunnen krijgen en kosten die ketels je 900 of 1080 euro.

0
nivaOne
nivaOne
28 390 Andere professioneel
4 jaren geleden

De meest SOD zijn ok. Maar doe wel je steeds je huiswerk !

Omtrent die redenering. Dat is juiste de bewuste fout die ze hanteren. 300 euro is het enige die correct is.

Daarom raad ik iedereen aan "voor" het afsluiten van het contract

a) vraag alle details op van de gebruikte materialen: welke gasketel, welke radiatoren, welke vloeren, welke binnendeuren, etc.. etc..

b) kijk na of deze voldoen aan je verwachtingen

c) vraag de prijs na van de zaken waarvan je verwacht dat je een ander model zal kiezen (omdat de vloer je niet bevalt, omdat de binnendeuren niet aan je wensen voldoen, omdat je een thermostaat die via het internet kan aangestuurd worden wenst,.... etc... )

d) kijk na of dit marktconforme prijzen zijn.

Dan:

- als men de prijzen niet kan bekomen, overweeg dan misschien een andere SOD

- als de bekomen prijzen compleet onder de marktwaarde liggen, idem.

- als de prijzen marktconform zijn, dan zit je wellicht goed want dan is de kans groot dat bij het kiezen van duurdere producten je uitsluitend het verschil zal dienen te betalen.

Verder:

- laat nooit werken uitvoeren waarvan je niet eerder de prijs hebt overeengekomen (op papier of email)!

vb: iets blijkt niet uitgevoerd te kunnen worden want de aannemer er voor heeft de maten niet 100% gerespecteerd. Maar ze kunnen het oplossen door het op die en die andere manier te doen. En dan komt de vraag: is het ok dat we het zo doen in de plaats, want dan kunnen we verder etc. etc.. ?

Zorg er dan voor dat je eerst de meerprijs hebt op papier !! En zeg dan pas ja.

zullen we het er hierbij laten nu?

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
4 jaren geleden

zullen we het er hierbij laten nu?

Zo lijk je op iemand die altijd het laatste woord wil hebben :)

Dit is een forum, een plaats waar mensen online samenkomen om berichten te plaatsen of te lezen, bestanden te delen en om te discussiëren met andere leden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag