3

Isolatie overdekt terras

Guest
Guest
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo,

We hebben momenteel een overdekt terrasje(zie foto) met daarboven een deel van onze woning. We hebben vorige winter gemerkt dat er toch heel wat kou langs deze betongewelven binnenkwam. Ik wil dit nu gaan isoleren en dit leek me wel een relatief eenvoudig klusje om als klusgroentje zelf aan te pakken.

Als ik me engizins goed heb ingelezen zijn isolatieplaten het meest aangewezen hiervoor maar volstaat het niet om zomaar de platen tegen het beton te vijzen en te hopen dat daarmee de kous af is. Gezien de naden aan warme kant na plaatsing niet meer bereikbaar zijn en dus niet kunnen afgeplakt worden denk ik dat ik met een dampscherm moet werken tussen het beton en de isolatie. Klopt dit?

Zoja, welk type dampscherm dien ik hiervoor te gebruiken? En moet/mag ik ruimte laten tussen de verschillende lagen (vb tussen beton en dampscherm) of mag ik gewoon alles tegen elkaar hangen?

Andere tips of zaken waar ik rekening mee moet houden zeker welkom

Bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/62972/20201106135322-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=368d3fac10557b45945ff09ff4ff5ec6
1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

naden afplakken aan warme kant geldt om de laag luchtdicht te hebben aan de naden zodat er geen condens intreedt. IN EEN HELLEND DAK.
bij jouw gelden de regels voor buitengevelisolatie en vloerisolatie-via-de-kelder. Je kan dus best een tape aan de naden aan de buitenkant gebruiken, maar wel de speciale luchtdichtheidstapen. geen zogenaamde duct-tape zoals een vriend onlangs wou doen. Consulteer per email of per telefoon Proclima of Isoproc of een van hun verdelers zoals Eurabo, welke tape daarvoor meest geschikt is. 
En de algemene regel bij ALLE isolatieprojecten: zeker nergens luchtspaties laten.
Trouwens zulke PIR-isolatieplaten kunnnen tegenwoordig met constructieschuim (uit spuitbus) bevestigd worden. Pluggen deed men vroeger voor deze producten bestonden en bekend waren.
ik kan me voorstellen dat de vloer van de woonruimte er net boven heel koud aanvoelt zonder isolatie. en op uw foto tel ik 3 rijen bakstenen dus +-24cm ruimte voor deze isolatie. Met 16cm platen heb je ruim voldoende. Alleen weet ik niet hoe je die mooi kan afwerken aan de onderkant. Eroip schilderen mag/kan namelijk niet. en gyproc en fermacell weegt teveel om op die isolatieplaten te bevestigen; misschien heel dunne multiplexplaat erop kleven?
Of geen PIR maar 24cm XPS-plaat gebruiken omdat die een nette pastelkleur heeft en ze dus onbekleed laten. 24cm omdat XPS 1/3 minder isolerend vermogen heeft tegenover PIRplaat

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

naden afplakken aan warme kant geldt om de laag luchtdicht te hebben aan de naden zodat er geen condens intreedt. IN EEN HELLEND DAK.
bij jouw gelden de regels voor buitengevelisolatie en vloerisolatie-via-de-kelder. Je kan dus best een tape aan de naden aan de buitenkant gebruiken, maar wel de speciale luchtdichtheidstapen. geen zogenaamde duct-tape zoals een vriend onlangs wou doen. Consulteer per email of per telefoon Proclima of Isoproc of een van hun verdelers zoals Eurabo, welke tape daarvoor meest geschikt is. 
En de algemene regel bij ALLE isolatieprojecten: zeker nergens luchtspaties laten.
Trouwens zulke PIR-isolatieplaten kunnnen tegenwoordig met constructieschuim (uit spuitbus) bevestigd worden. Pluggen deed men vroeger voor deze producten bestonden en bekend waren.
ik kan me voorstellen dat de vloer van de woonruimte er net boven heel koud aanvoelt zonder isolatie. en op uw foto tel ik 3 rijen bakstenen dus +-24cm ruimte voor deze isolatie. Met 16cm platen heb je ruim voldoende. Alleen weet ik niet hoe je die mooi kan afwerken aan de onderkant. Eroip schilderen mag/kan namelijk niet. en gyproc en fermacell weegt teveel om op die isolatieplaten te bevestigen; misschien heel dunne multiplexplaat erop kleven?
Of geen PIR maar 24cm XPS-plaat gebruiken omdat die een nette pastelkleur heeft en ze dus onbekleed laten. 24cm omdat XPS 1/3 minder isolerend vermogen heeft tegenover PIRplaat

0
Guest
Guest
0 40
5 jaren geleden

Bedankt voor de reactie en tips Carl, hier kan ik al heel wat verder mee!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag