meer ruimte maken onder het dak

6

meer ruimte maken onder het dak

Elita
Elita
#Dak · 5 jaren geleden

Wat is de goedkoopste werkwijze:

het dak overspant een lengte van 7 meter en het rijhuis is tussen de 4,5 en 5 meter breed. 

1) een laag spantendak van 25 à 30 graden volledig afbreken (dakvlakken + spanten) + een volledig nieuw veel steiler dak van 45 graden voorzien + nieuwe roostering aanbrengen 40 cm lager dan de vroegere spanten

2) de voorkant van laag spantendak van 25 à 30 graden afbreken (1 dakvlak afbreken en de spanten), de nok laten zitten en vanaf en ter hoogte van de nok een uitbouw over de volledige breedte van het dak voorzien + nieuwe roostering aanbrengen 40 cm lager dan de vroegere spanten om het resterende schuine dakvlak aan te verbinden. 

3) een nokverhoging realiseren op het laag spantendak van 25 à 30 graden langs de voorkant zodat er voldoende hoogte is om als volwaardige kamer te gebruiken 

graag jullie tips en bedenkingen.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Sowieso zal je de hulp moeten inroepen van een architect en van een stabiliteitsingenieur. 

Er zal moeten gekeken worden dat de bestaande constructie dit extra gewicht kan dragen. 

En de overheid zal zijn zege moeten geven want dit vergunningsplichtig.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Als je toch het volledig werk moet doen, architect + bouwaanvraag, waarom niet voor- én achteraan  een uitbouw van het dak realiseren? Naar stabiliteit toe zal u zich niet direct zorgen hoeven te maken indien u de uitbreiding in een houtconstructie realiseert. Veel minder pannen betekent ook minder gewicht. U heeft nu een hoogte van +-2,00m onder de vorst, dat kan u best naar 2.60m brengen.

Eens informeren op stedenbouw wat de mogelijkheden zijn, eventueel dak afbreken en plat (mansarde) dak 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/63014/mansarde-dak.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f105d6f7fe0bf4387b8ef60092bede8c
0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

enkel een bestaand dak vernieuwen/repareren is niet bouwvergunningsplichtig.

Aangezien dakveranderingswerken een bouwvergunning en dus een architect vragen, zal hij jouw vragen beantwoorden, ook rond budgetkost van de verschillende opties, en dit bovendien rekening houdend met alle details en bezichtigd en begeleid ter plaatse.

0
Elita
Elita
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

wel, dat is nu net het probleem.

Ik heb al een stuk of acht architecten aangesproken... en ik krijg geen duidelijk antwoord op een toch wel simpele vraag: Extra praktische ruimte voorzien op wat nu de zolderverdieping is met een minimum aan werken (want we blijven er wonen) en kosten...  Dus ben ik op zoek naar jullie ervaringen om verder in gesprek te gaan met een architect.

Dus daarom mijn vraag op dit forum. Welke van de 3 opties is de voordeligste of meest aan te raden en waarom? bijvoorbeeld: als een nokverhoging bijna even duur is als een nieuw dak... dan kan ik best een nieuw dak overwegen.... of bijvoorbeeld als een dakuitbouw over de volledige breedte van het huis met behoud van de bestaande nok technisch veel kopzorgen geeft dan kan ik die mogelijkheid best schrappen... 

dank alvast voor jullie tips en bedenkingen

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

dit is nu juist een typisch onderwerp dat je ter plaatse moet zien en bovendien het vakgebied van een architect ! echt niet iets voor dit forum

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM is een duurzame en onderhoudsvriendelijke dakbedekking voor platte daken. Ontdek meer over de soorten, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Een plat dak isoleren? Ontdek wanneer een omkeerdak interessant is en lees meer over de voordelen, aandachtspunten en veelgemaakte fouten.

Lees meer

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

Alles wat je moet weten over de dakopstand: van functie en soorten tot handige tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag